Overslaan en naar de inhoud gaan

Chinezen zijn de toekomst

Sinds een aantal maanden kan de detailhandel en het toeristisch bedrijfsleven zich weer op een nieuwe groep focussen: de Chinezen. Chinezen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Tot voor kort konden Chinezen alleen reizen op zakelijke uitnodiging van een bedrijf. Door de nieuwe regeling, waarbij men wel met minimaal vijf personen moet reizen, wordt verwacht dat in de komende jaren het aantal Chinese toeristen in Nederland zal toenemen tot zo’n 340.000 in 2007.

related partner content for mobile comes here

Tijdens het onlangs gehouden 2nd seminar China, georganiseerd door Global Refund Holland, specialist in tax free shopping, werd duidelijk dat de nieuwe doelgroep een belangrijke bijdrage aan het toeristisch bedrijfsleven zal gaan leveren.

Dat de Chinese toerist een belangrijke doelgroep is blijkt uit volgende feiten: In 2002 maakte circa één procent van de Chinese bevolking (16,6 miljoen mensen) buitenlandse reizen. Nu al is drie procent, zo’n 60 miljoen mensen, de potentiële markt voor het totale toeristische bedrijfsleven en de detailhandel. De gemiddelde Chinese toerist is tussen de 35 en 50 jaar, hoger opgeleid en koopkrachtig. Een gemiddelde besteding van een Chinese reiziger bedraagt € 480 euro per winkel. De jongere generatie komt uit gezinnen met één kind. Ze krijgen van de ouders en grootouders alle middelen om zich te verbeteren en de wereld te ontdekken.

Uit de cijfers van Global Refund blijkt dat zeker 25 procent van de uitgaven tijdens de reis gespendeerd wordt aan aankopen van allerlei aard. In Nederland zijn vooral de diamanten favoriet, maar een goede tweede is mode. Hoe je je als land onderscheidt is belangrijk, want ieder land zal op deze interessante reizigersgroep inspelen. Do’s and don’ts
Taylor Zheng, Managing Director Global Refund China benadrukte onder meer het belang van de Chinezen als doelgroep. ‘Hoe meer de Chinezen winkelen, des te groter wordt hun restitutiebedrag aan BTW dat ze op Schiphol contant uitbetaald krijgen. Daarbij leert de ervaring dat dit bedrag voor vertrek ook weer wordt uitgegeven op de luchthaven. Dus van economisch belang voor Nederland. Maar hoe verkoop je aan Chinezen? Waar moet je rekening mee houden?. Zo vindt een Chinees de combinatie rood/groen lelijk, en wordt de combinatie geel/zwart (of blauw) gebruikt bij begrafenissen. Ook zal hij nooit iets kopen voor vier euro, want dat betekent ‘bad luck’, maar hij zal wel bijvoorbeeld een telefoonnummer met de cijfers 133333 kiezen,’ aldus Zheng.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in