Overslaan en naar de inhoud gaan

Omroepen die pitchen? Dat wordt helemaal niks.

VARA/BNN, AVROTROS en KRONCRV mogen straks pitchen tegen hun voormalige leveranciers, de producenten, om een plekje op NPO 1, 2 of 3.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Raad van Cultuur. Wel eens van gehoord? Anyone? Die raad heeft advies uitgebracht aan staatssecretaris Dekker. U weet wel, de krullenbol die het lot van de dinosaurussen in medialand, de omroepen, in zijn handen denkt te hebben. Nou hebben veel van Dekkers voorgangers dat ook gedacht. Dat ze iets konden veranderen aan ons improductieve, onhandige omroepbestel.
De raad heeft dus advies uitgebracht. Waarmee er overigens nog lang geen wet ligt.

Maar mocht het advies worden overgenomen dan staat er iets historisch te gebeuren. De omroepen worden (eindelijk) omgevormd tot productiehuizen. Ze krijgen géén gegarandeerd programmabudget. En ook géén gegarandeerde zendtijd.
Ze mogen ideeën pitchen bij de bazen van de staatszenders. Die krijgen straks dus zwetende pitchers - voormalige omroepbaasjes - tegenover zich. Mensen die tot nu toe zelf producenten ontvangen (en vaak afserveren).
 
Straks moeten ze zelf pitchen. Dat overleven ze niet. De beste programma-ideeën komen sinds jaar en dag van buiten. Van de externe producenten. Die gewend zijn formats te ontwikkelen en verkooprijp te maken.
Dat wordt dus he-le-maal niks met die omroepen. Pitchen tegen Blue Circle, Endemol, Zodiak, Skyhigh TV. Het is bijna zielig voor de omroepambtenaren die om half tien voorzichtig het Mediapark op kuieren, op weg naar hun eerste bakje latte macchiato, behorend bij hun CAO.
 
Gelukkig voor de omroepen, het is nog niet zover. Er zijn in het verleden vaker luchtballonnetjes opgelaten.
Bovendien is veel nog volstrekt onduidelijk. De omroepen krijgen weliswaar geen gegarandeerd programmabudget, maar ze hebben wel een kas vol ledengeld, met jaarlijks verse inkomsten. Wat gaat daarmee gebeuren? Met dat geld kunnen ze programma&;s goedkoper aanbieden dan externe producenten.

Het wachten is nu op Dekker. En op Jan Slagter natuurlijk, die een nieuw couplet van de zwanenzang van de omroepen aan het schrijven is.

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in