Ommekeer voor C&A


C&A keert terug naar de strategie waar het groot mee werd: betaalbare kwaliteitskleding voor het hele gezin. Daarvan was C&A mijlenver afgeraakt, nadat het management zich vertilde aan het idee om van het merk een jeugdgerichte trendaanbieder te maken. Met een stroom eigen merken, eventsponsoring in popmuziek en trendy reclame probeerde C&A een jong, modebewust publiek te lokken. De dure spotjes hadden met de realiteit van de stoffige winkels echter weinig te maken. Gevolg: de nieuwe klanten kwamen niet, oude prijsbewuste klanten bleven weg, het imago verwaterde en verkoopcijfers kelderden.
Gedwongen door de slechte resultaten, werd in 1998 de hervorming ingezet. Allereerst werd in Brussel een centrale met verantwoordelijkheid voor alle winkels ingericht. Vervolgens werd het aantal leveranciers teruggebracht, de inkoop gecentraliseerd, een modern logistiek systeem ingevoerd, de winkels gerenoveerd en het management vervangen. Tegelijkertijd werd de corporate identity opgepoetst, het logo gerestyled en uniforme reclamevoorschriften ontwikkeld.
Belangrijke marketingbeslissingen zijn dat submerken als Yessica en Clockhouse minder prominent in reclame en PoS aanwezig moeten zijn, dat alleen nog met paraplumerk C&A wordt geadverteerd, dat in alle communicatie producten centraal staan en dat het reclamebudget wordt geconcentreerd op kranten en tv. De hervormingen hebben succes. Good old C&A is terug.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS<#FONT SIZE=1>Bron: werben & verkaufen <#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid