Overslaan en naar de inhoud gaan

OMD enige daler in Recma-lijst 2013

Mindshare, Initiative en MEC voeren de omzetlijst van Recma aan. De netwerken GroupM, Mediabrands en Vivaki Exchange groeien met tien…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De omzet van de grote Nederlandse mediabureaus is in 2013 met 9 procent gegroeid ten opzichte van een jaar eerder: van 4,0 naar 4,4 miljard euro. Dat rapporteert Recma (Research Company evaluating the Media Agency Industry).

related partner content for mobile comes here

Mindshare
Mindshare voert nog altijd de lijst aan met een omzet van 784 miljoen (707 miljoen in 2012). Initiative, de nummer twee, groeit van 400 naar 448 miljoen in 2013. De derde plaats is voor MEC dat groeit van 400 naar 444 miljoen euro. (Zie volledige ranglijst onderaan.)

Daler
Het enige bureau (en daarmee ook bureaunetwerk) dat daalt in de lijst van Recma, is OMD. Dat gaat terug van 300 naar 276 miljoen euro omzet.

GroupM
Op netwerkniveau is GroupM nog altijd de onaantastbare volumeaanvoerder. Recma rapporteert van de labels van GroupM (Mindshare, MEC, Mediacom, Maxus en Media:basics), een gezamenlijke omzet van 1705 miljoen. In 2012 was dat nog 1512 miljoen; een stijging van 11 procent.

Mediabrands/Magna Global
Ook Mediabrands wist een forse groei te verwezenlijkn. Initiative, UM en BPN wisten gezamenlijk met 10 procent te groeien van 936 naar 1039 miljoen euro.

Dentsu Aegis
Het derde netwerk, Dentsu Aegis, groeit met 4 procent. De omzet van de gezamenlijke bureaus, Carat, Vizeum en Kobalt gaat van 553 naar 574 miljoen euro.

Publicis/Vivaki Exchange
Dentsu Aegis wordt op de hielen gezeten door de mediabureaus onder de Publicis-vlag (inkoopcombinatie Vivaki Exchange). ZenithOptimedia en Starcom groeien gezamenlijk van 428 naar 483 miljoen euro.

Omnicom Media Group
Omnicom is het enige netwerk dat een daling laat zien (door de eerder genoemde krimp van OMD). De bureaus OMD, PHD en DB Reklame Services dalen in omzet van 366 naar 354 miljoen euro (min 3 procent).

Havas
Havas Media, het enige mediabureau onder de vlag van het Havas netwerk groeit van 234 naar 250 miljoen euro.

Agency - Bruto omzet 2013 - Bruto omzet 2012
Mindshare - 784 - 707
Initiative - 448 - 400
MEC - 444 - 400
UM - 426 - 380
Mediacom - 413 - 350
ZenithOptimedia - 312 - 281
Carat - 297 - 278
OMD - 276 - 300
Havas Media - 250 - 234
Vizeum  - 202 - 200
Starcom - 171 - 147
BPN - 165 - 156
Kobalt - 75 - 75
PHD - 52 - 40
Maxus - 49 - 40
DB Reklame Services - 26 - 26
Media:basics - 15 - 15

Bron: Recma, bruto omzetten weergegeven in miljoenen euro&;s

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in