Overslaan en naar de inhoud gaan

Nike verliest terrein bij jongeren

Nike is van zijn troon gestoten en geen cool merk meer. Dat blijkt uit Carl Rohde’s Cool Brandscape onderzoek, dat deze maand in het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Kijken we naar cool sport brands, dan blijkt dat Nike van de troon is gestoten en zakt naar nummer drie. De meest basale trend in sportmerken is die van sport naar sportsfashion. Nike, adidas, Puma, allemaal proberen ze zich op te rekken van sport naar sport fashion. Daarbij heeft Puma echter de beste papieren. Nike is ook in het oprekproces gestapt van sport naar sportsfashion, maar kan er niet echt krachtig tegenaan, omdat het merk zich zo sterk heeft verbonden aan de wereld van sport. Daarvan te ver afwijken werkt vervreemdend en kan zelfs als verraad overkomen - zeker bij de jongere laagopgeleide mannen die het meest bijdragen aan de hoogte van Nike’s coolheidsscore. Puma wordt ook geassocieerd met sport, maar minder krampachtig.

related partner content for mobile comes here

Carl Rohde die het Cool Brandscape project uitvoert: ‘Veel cool hunters maken duidelijk dat het merk prima balanceert tussen sport en fashion, tussen sport en clubland. Adidas, lange tijd de eeuwige nummer twee na Nike, rekt zich ook op richting fashion, maar doet dit minder opzichtig dan Nike of Puma. In de ogen van zowel de cool hunters als de participanten aan het kwantitatieve Cool Brandscape onderzoek zijn ze meer trouw aan hun sport roots. Dat wordt beloond met een tweede plaats.’

In het nationale Cool Brandscape onderzoek zijn 750 jongeren, representatief voor de hele groep, gevraagd om een coolheidsscore te geven aan tal van merken in tal van branches. Zo ontstonden merkenhitparades voor de drankenbranche (softdrinks, sport, energy, alcoholisch, bier), voor sportsschoenen, voor telecom en mobiele telefoonmerken, voor cosmetica, voor jeans en voor kauwgom.

Het verslag staat in het januarinummer van het .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in