Nike verliest terrein bij jongeren
Kijken we naar cool sport brands, dan blijkt dat Nike van de troon is gestoten en zakt naar nummer drie. De meest basale trend in sportmerken is die van sport naar sportsfashion. Nike, adidas, Puma, allemaal proberen ze zich op te rekken van sport naar sport fashion. Daarbij heeft Puma echter de beste papieren. Nike is ook in het oprekproces gestapt van sport naar sportsfashion, maar kan er niet echt krachtig tegenaan, omdat het merk zich zo sterk heeft verbonden aan de wereld van sport. Daarvan te ver afwijken werkt vervreemdend en kan zelfs als verraad overkomen - zeker bij de jongere laagopgeleide mannen die het meest bijdragen aan de hoogte van Nike’s coolheidsscore. Puma wordt ook geassocieerd met sport, maar minder krampachtig.
Carl Rohde die het Cool Brandscape project uitvoert: ‘Veel cool hunters maken duidelijk dat het merk prima balanceert tussen sport en fashion, tussen sport en clubland. Adidas, lange tijd de eeuwige nummer twee na Nike, rekt zich ook op richting fashion, maar doet dit minder opzichtig dan Nike of Puma. In de ogen van zowel de cool hunters als de participanten aan het kwantitatieve Cool Brandscape onderzoek zijn ze meer trouw aan hun sport roots. Dat wordt beloond met een tweede plaats.’
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisIn het nationale Cool Brandscape onderzoek zijn 750 jongeren, representatief voor de hele groep, gevraagd om een coolheidsscore te geven aan tal van merken in tal van branches. Zo ontstonden merkenhitparades voor de drankenbranche (softdrinks, sport, energy, alcoholisch, bier), voor sportsschoenen, voor telecom en mobiele telefoonmerken, voor cosmetica, voor jeans en voor kauwgom.
Het verslag staat in het januarinummer van het Tijdschrift voor Marketing.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid