Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe regel: merken mogen copyright schenden, zolang het grappig is

PETA is 1 van de eerste organisaties in Groot-Brittannië die van de nieuwe mogelijkheden gebruik maakt.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De dierenrechtenorganisatie lanceerde de website  met een parodie op het logo van luxe retailer Fortnum & Mason’s, om te protesteren tegen de verkoop van foie gras. Voor 1 oktober was dit ten strengste verboden in Groot-Brittannië, nu dus niet meer.

related partner content for mobile comes here

Na een oordeel van het Europese Hof van Justitie is in dit land de . Merken kunnen voortaan ongestraft werk van anderen gebruiken, zolang de nieuwe content voldoende ‘anders’  is, en humor bevat.

Hiervoor konden bijvoorbeeld alleen nieuwsredacties copyrightmateriaal gebruiken zonder toestemming van de eigenaar. Een parodie mocht geen commercieel karakter of concurrentiemotieven hebben. Vanaf oktober is een uitzondering gemaakt voor commerciële karikaturen, parodie of pastiche (nabootsing, of werk waarin fragmenten uit andere werken worden samengevoegd).

Merken mogen voortaan dus op een humoristische wijze de draak steken met de campagnes van de concurrent. Dat betekent overigens niet dat merken carte blanche krijgen. De wetten voor merkinbreuk en laster gelden immers ook nog steeds. Parodie mag alleen onder de ‘juiste omstandigheden’ worden gebruikt.

Daarnaast bestaat er het gevaar dat door een parodie het verschil tussen merken niet meer duidelijk is. Voor challenger brands zou het echter wel een kans kunnen zijn, zij kunnen nu iets meer risico nemen.

Maar Britse juristen denken dat de nieuwe wet niet voor heel veel opschudding gaat zorgen. Dan Smith, directeur van advocatenkantoor Wragge & Co, : ‘Ik denk eerlijk gezegd niet dat de nieuwe wet veel verschil gaat uitmaken, of voor een nieuwe golf aan creativiteit gaat zorgen. Merken bewaken de look & feel rondom hun producten en advertising zwaar, en als een concurrent elementen gaat kopiëren zullen ze gewoon naar de rechter stappen.’

Bronnen: Marketingweek, Out-Law.com, Warc

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in