Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe e-mailcode geeft vooral praktische regels

De brancheverenigingen voor DM- en e-mailbedrijven hebben samen een gedragscode opgesteld voor de verspreiding van reclame via e-mail. De…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Reclame Code Commissie en het College van Beroep gaan toezien op de naleving van de nieuwe code, maar kunnen geen sancties opleggen. De consument blijft daarvoor dus aangewezen op de , die als toezichthouder van de nieuwe anti-spamwet maximaal 450.000 euro boete mag opleggen. De code lijkt daardoor vooral bedoeld als blijk van goodwill van de Nederlandse e-mailbranche, om nog maar eens te onderstrepen dat zij zich distantiëren van spam.
De brancheorganisaties DDMA, EMMA-NL en Thuiswinkel.org hebben na lang overleg de gedragsregels samen met VNO-NCW opgesteld, onder neutraal voorzitterschap van de ECP.nl. Ook de Consumentenbond ondersteunt de inhoud van de code. Nadere regels waren volgens hen nodig, omdat het opt-in gebod van de Telecomwet voor e-mail bulkverzending op zich onvoldoende is om in de praktijk mee aan het werk te gaan.Rejo Zenger van stichting Spamvrij.nl zegt echter in een reactie: ‘De code gaat niet veel verder dan de vernieuwde Telecommunicatiewet. De code verbiedt het verzenden van spam aan zakelijke adressen. Dat is een gemiste kans, want in de Tweede Kamer is inmiddels wel al een motie aangenomen die daar toe gaat leiden.’

related partner content for mobile comes here

De nieuwe code voegt een aantal praktische regels toe wat betreft de lengte van een bericht, het niet mee versturen van uitvoerbare bestanden, duidelijke afmeldmogelijkheden en een duidelijke herkomst van de afzender en de wijze waarop hij het adres heeft bemachtigd. Zenger: ‘De code levert op een aantal punten een concretere invulling van de begrippen die in de Telecommunicatiewet zijn genoemd. Denk daarbij aan het eisen die gesteld worden aan de vermelding van de werkelijke
identiteit van de verzender. Die concretisering is prettig.’

Zo moet volgens de Code reclame via e-mail duidelijk als zodanig herkenbaar zijn, en moet die herkenbaarheid zitten in de combinatie van adresregel en onderwerp. De afzender hoeft geen adv in het onderwerpsveld te zetten, maar moet zorg dragen dat er hoe dan ook geen verwarring bij de consument optreedt over de al of niet commerciele inhoud van de e-mail. Het bericht mag daarnaast niet groter zijn dan 50kB, en mogen er geen exe-bestandjes mee verstuurd worden. En de verkoop van een e-mailadres aan derden is alleen toegestaan indien vooraf aan de bezoeker duidelijk gemaakt is waarvoor het e-mailadres zal worden gebruikt. Die duidelijkheid kan worden gegeven door onder andere het aangeven van bedrijfsnamen. Een bedrijf kan in de plaats daarvan er ook voor kiezen op de e-mail te vermelden dat het bedrijf zich houdt aan de e-mailcode.

Zenger: ‘De Telecommunicatiewet geeft bedrijven de mogelijkheid relaties die producten of diensten hebben afgenomen te mailen over gelijksoortige producten of diensten. De Telecommunicatiewet is echter onduidelijk over de invulling daarvan. Ook de Code legt niet vast hoe restrictief dit moet worden uitgelegd, of over welke periode van deze constructie
gebruik mag worden gemaakt. Samengevat: De code levert op punten een goede aanvulling op de Telecommunicatiewet, maar op een aantal andere punten is de code een gemiste kans.’
De Code is terug te lezen op Komend jaar zal de Code worden geëvalueerd op basis van de ervaringen in de praktijk.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in