Overslaan en naar de inhoud gaan

Negatieve publiciteit bij financieel schandaal net zo doelmatig als nieuwe wetgeving

Miriam Koning promoveert op de rol van slechte pers bij boekhoudschandalen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Boekhoudschandalen worden vaak gevolgd door negatieve media-aandacht en later weer door aangescherpte wetten en regels om het gedrag te veranderen. Het is echter verspilde moeite dit direct na een schandaal te doen. Slechte publiciteit op zich is namelijk genoeg om te zorgen voor een gedragsverandering in de financiële wereld.

related partner content for mobile comes here

Dit blijkt uit het proefschrift ‘The Financial Reporting Environment: The Role of the Media, Regulators and Auditors’ waarop Miriam Koning donderdag promoveert aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. 

Doelmatiger dan gedacht

In haar proefschrift werpt Miriam Koning de vraag op hoe urgent het is om na negatieve media-aandacht nieuwe wetgeving in te voeren. Uit haar onderzoek blijkt dat uitgesproken negatieve media-aandacht – aandacht die een sterke invloed heeft op de publieke opinie – veel verder reikt en veel doelmatiger is dan aanvankelijk gedacht.

Zij richtte zich onder meer op het boekhoudschandaal rond Ahold, dat  veel negatieve aandacht kreeg in de Nederlandse media. Tot ieders verrassing bleek de ongunstige media-aandacht op zich voldoende om potentieel schadelijke en manipulatieve verslagleggingspraktijken te veranderen. Daar was geen veranderende wetgeving voor nodig

Reflex

Het onderzoek van Koning werpt een ander licht op de directe reflex van veel regelgevers om restrictieve maatregelen in de wetgeving op te nemen. Zij pleit er voor dat regelgevers eerst kijken naar hoe de bedrijfstak reageert op de media-aandacht voordat ze nieuwe wetgeving gaan invoeren.

Tegelijk bevestigt het onderzoek van Koning dat mediaverslaglegging zeer effectief kan zijn om te zorgen dat bedrijven zich ethisch en correct blijven gedragen.

Foto: Scienceblog.ei

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in