Overslaan en naar de inhoud gaan

Vallen e-mail tracking pixels ook onder de versoepeling van de cookiewet?

Een update van de laatste stand van zaken over de cookiewet en e-mailmarketing.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het is je vast niet ontgaan dat de Tweede Kamer recent de versoepeling van de cookiewet met algemene stemmen heeft aangenomen. Nu vallen tracking pixels uit e-mails ook onder de cookiewetgeving, dus heeft deze mogelijke versoepeling van de cookiewet ook consequenties voor e-mailmarketing? In deze blogpost geef ik je een update van de laatste stand van zaken.

related partner content for mobile comes here

Tracking pixels en de cookiewet
Even het geheugen opfrissen. Zoals al was te lezen in een eerdere vallen tracking pixels uit e-mails ook onder de cookiewetgeving aangezien deze pixels gegevens uitlezen. Door middel van een tracking pixel is namelijk te zien of een e-mail is geopend. Dit houdt in dat de Wet bescherming persoonsgegevens van toepassing is. En dat wanneer er bijvoorbeeld tracking cookies worden geplaatst er te allen tijde een melding moet worden gemaakt bij het College bescherming persoonsgegevens (Cbp).

Privacy statement, ook in de aanmeldprocessen
Nu is de informatieverstrekking over tracking pixels/cookies door de toezichthouder niet altijd even duidelijk geweest. In de branche is er dus ook heftig gediscussieerd of de tracking pixels wel of niet onder de cookiewet vallen. Maar om geen risico te lopen hebben wij bij E-Village in ieder geval altijd geadviseerd om in het privacy statement op te nemen wat tracking pixels zijn en dat er gebruik gemaakt wordt van tracking pixels. Maar wij adviseerden ook om een verwijzing naar deze privacy statement op te nemen in aanmeldprocessen. Het is altijd beter om te kiezen voor zekerheid en transparantie.

Wel of niet van invloed op e-mailmarketing?
Nu de Tweede Kamer de versoepeling van de cookiewet heeft aangenomen is als vanzelfsprekend de discussie in de branche weer losgebarsten. Wederom is de informatieverstrekking vanuit de overheid niet eenduidig en niet voor iedereen even begrijpelijk. Maar na navraag bij branchevereniging DDMA te hebben gedaan, durven wij te stellen dat de versoepeling van de wet helaas geen positieve gevolgen heeft voor de e-mailmarketingbranche. De versoepeling is namelijk enkel van toepassing op analytics cookies die de werking van een website in kaart brengen. Hoe je het ook went of keert, tracking pixels verschaffen persoonlijke informatie over de ontvanger en vallen daarmee onder privacygevoelige informatie.

Kijk, dat scheelt weer een hoop tijd!
Nu moet de wetswijziging nog in de Eerste Kamer worden aangenomen, dus of er überhaupt een versoepeling komt is nog helemaal niet zeker. Maar e-mailmarketeers kunnen al het nieuws hierover dus aan zich voorbij laten gaan. En ik denk dat dit helemaal niet erg is. E-mail Service Providers (ESP) die zich aan de wet en Codes van brancheverenigingen houden hebben hun processen op orde. En geen veranderingen in de wet betekent ook dat we geen wijzigingen in de processen hoeven door te voeren. En kijk, dat scheelt weer een hoop tijd!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in