Overslaan en naar de inhoud gaan

Social media-minister corrigeert twitterende ambassadeur: hoe slim is dat?

'Ik moet nu wel de neiging onderdrukken om alleen nog maar over klompen en tulpen te tweeten', verzucht onze vrouw in Qatar na een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Yvette van Eechoud, zo heet de Nederlandse ambassadeur in de oliestaat Qatar. In wordt zij op een mooie manier geportretteerd door Carolina Lo Galbo-een kijkje in de diplomatieke wereld anno 2014. De afspraak voor het interview wordt via Twitter gemaakt. Want Yvette van Eechoud zet social media bewust in als onderdeel van haar diplomatieke werk: wie kijkt op haar  ziet hoe ze richting haar ruim 2.000 volgers al meer dan 5.000 tweets heeft verzonden. In het interview zegt ze daarover het volgende: "Twitter is onmisbaar in mijn werk. Wat een wereldleider tweet, beinvloedt het conflict aan de grond. (...) Je moet toegankelijk zijn als diplomaat, en flexibel. Het moet niet gaan piepen en kraken als de werkelijkheid anders blijkt dan je dacht."

related partner content for mobile comes here

Een drijvende kracht daarbij was de hoogste bewindspersoon, minister Frans Timmermans die zelf bijzonder actief is op de sociale media. Zijn Facebookpagina telt al meer dan 200.000 likes en is een belangrijke bron van informatie over het diplomatieke reilen en zeilen. Nu dan inmiddels in zijn hoedanigheid als Europese commissaris. Hoe het kan piepen en kraken bleek wel toen Van Eechoud een tweet de wereld in stuurde over het nieuwsfeit dat PGGM zich terugtrok uit vijf Israelische banken omdat zij hielpen met de financiering van illegale nederzettingen. Die tweet werd door sommigen geinterpreteerd als een oproep voor een Nederlandse boycot tegen Israel. Dit leiddde weer tot vragen aan toenmalig minister Timmermans in het progrmma Knevel en Van den Brink. Timmermans reageerde met een de woorden: "Dat had ze niet moeten doen, maar ik neem de verantwoordelijkheid." Opmerkelijke woorden voor iemand die nu juist de oproep had gedaan sociale media waar mogelijk in te zetten als platform voor nieuws en contacten met de buitenwereld. En dat leidde in het interview tot de verzuchting "Ik moet nu wel de neiging onderdrukken om alleen nog maar over klompen en tulpen te tweeten."

Gelukkig laat ze het niet zover komen. Nog steeds is haar timeline een mooie spiegel van de zaken die haar en ons bezighouden. Omdat social media inmiddels onbetwist zijn als intrument in de diplomatieke wereld. Het initiatief laat zien hoe je een stapje verder kunt gaan: diplomaten, ict&;ers en betrokken burgers uit Nederland en Zweden werkten samen aan oplossingen voor internationale problemen waarbij de inzet van social media kern van de oplossing van problemen op het terrein van duurzaamheid en vrijheid van meningsuiting was.

Ik ben trouwens benieuwd of de opvolger van Timmermans, Bert Koenders de door Timmermans ingezette beweging voortzet. Met 250 vrienden steekt hij wat magertjes af tegen zijn voorganger en erg actueel is zijn niet: hij werkt volgens dat profiel nog steeds voor de Verenigde Naties. En ook op Twitter is Koenders niet meer dan een hashtag: .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in