Overslaan en naar de inhoud gaan

Stop met storytelling, storydoing is het nieuwe buzzword

Bedrijven die 'doen', presteren op elk aspect beter dan bedrijven die voornamelijk praten.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De nieuwste buzz in communicatieland? Storydoing. Het werd al tijden gezegd, maar inmiddels is er bewijs dat bedrijven die doen, succesvoller zijn dan bedrijven die maar blijven praten.

related partner content for mobile comes here

Bob Garfield en Doug Levy schrijven in hun boek dat we in een ‘relatietijdperk’ leven. Hierin kunnen bedrijven zich niet meer verstoppen achter goedgekozen visuals en creatieve oneliners. Ze moeten eerlijk en transparant zijn, want klanten zijn mede dankzij sociale media niet meer te manipuleren.

Strategisch bureau deed onderzoek naar storytelling- en storydoingbedrijven, praters en doeners. Het beoordeelde 42 bedrijven in zeven sectoren. Op de vat het bedrijf de belangrijkste resultaten van de studie samen. De conclusies zijn opmerkelijk: storydoingbedrijven hebben een grotere impact, terwijl ze minder aan media uitgeven. Doeners presteren beter dan praters op elk aspect: financiële groei, social media engagement, sentiment, en zelfs aandeelhouderswaarde. En dat terwijl praters gemiddeld 170% minder aan media spenderen.

Co:Collective heeft op basis van het onderzoek zes eigenschappen op een rij gezet, die storydoingbedrijven moeten hebben: 

Story
1. Je hebt een verhaal.
2. Dat verhaal definieert een ambitie die verder gaat dan commerciële doelen.
3. Het verhaal wordt begrepen en het hele bedrijf geeft om het verhaal.

Doing
4. Het verhaal wordt door het bedrijf gebruikt om actie te ondernemen.
5. Je hebt een paar iconische acties vastgesteld om je op te focussen.
6. Mensen buiten het bedrijf engagen met en doen mee in het verhaal.

De tabellen hieronder geven het verschil tussen storytelling- en storydoingbedrijven weer.

Groei van social media mentions (2008-2012)

 

 

Groei aandelenkoers op jaarbasis (2007-2011)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in