Multichannel-Magnum
Tien jaar geleden vormden Unilever, Kimberly-Clark, Cadbury Trebor Bassett en Bass het zogeheten Jigsaw Consortium, opgericht om samen een database te bouwen voor directmarketingprogramma’s. Dat was voor fmcg-producenten in die tijd revolutionair. Directmarketingactiviteiten voor goedkope, lagemargeproducten als zeep en shampoo? Niet erg economisch. Maar tien jaar later blijkt het een succes.
Oké, Bass is er uitgestapt. Maar de andere drie hebben veel baat bij de inmiddels immense database, met gegevens over 11 miljoen huishoudens en 16 miljoen mensen. Plus diepgaande inzichten in consumptiegedrag. Maar er was wel een probleem, constateerde Unilever.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaIn de database stonden alleen NAW-gegevens. Daardoor kon Unilever de database moeilijk koppelen aan internetgerelateerde dm-activiteiten. Dus bouwde Alchemetrics een nieuwe dm-tool: Traction. Traction integreert sms- en e-maildata in een CRM-platform, dat vervolgens de centrale database voedt. Op deze manier kan Unilever alle mogelijke dm-kanalen op klantniveau ontsluiten.
Voor Magnum werd bijvoorbeeld een Winning Moments-campagne opgetuigd. Zo’n 36 miljoen ijsjes kregen een cijfercode op de verpakking, waarmee de consument een snoepreisje kon winnen. Daarvoor moesten ze de code naar Unilever sms’en of mailen. Eenmaal online kregen klanten de vraag of ze hun e-mailadres wilden geven en prijs stelden op Magnum-nieuws en -aanbiedingen. De actie joeg de verkoop aan en de database werd verrijkt met prima data van Magnum-fans.
Bron: Direct Response
Een uitgebreid overzicht van relevante en recente artikelen uit de internationale marketingbladen kunt u vinden in onze abstractdienst Marketing International.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid