Overslaan en naar de inhoud gaan

Multichannel-Magnum

Unilever bouwde als lid van het Jigsaw Consortium mee aan een dm-database. Die breidde het concern vervolgens zelf verder uit.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Tien jaar geleden vormden Unilever, Kimberly-Clark, Cadbury Trebor Bassett en Bass het zogeheten Jigsaw Consortium, opgericht om samen een database te bouwen voor directmarketingprogramma’s. Dat was voor fmcg-producenten in die tijd revolutionair. Directmarketingactiviteiten voor goedkope, lagemargeproducten als zeep en shampoo? Niet erg economisch. Maar tien jaar later blijkt het een succes.

related partner content for mobile comes here

Oké, Bass is er uitgestapt. Maar de andere drie hebben veel baat bij de inmiddels immense database, met gegevens over 11 miljoen huishoudens en 16 miljoen mensen. Plus diepgaande inzichten in consumptiegedrag. Maar er was wel een probleem, constateerde Unilever.

In de database stonden alleen NAW-gegevens. Daardoor kon Unilever de database moeilijk koppelen aan internetgerelateerde dm-activiteiten. Dus bouwde Alchemetrics een nieuwe dm-tool: Traction. Traction integreert sms- en e-maildata in een CRM-platform, dat vervolgens de centrale database voedt. Op deze manier kan Unilever alle mogelijke dm-kanalen op klantniveau ontsluiten.

Voor Magnum werd bijvoorbeeld een Winning Moments-campagne opgetuigd. Zo’n 36 miljoen ijsjes kregen een cijfercode op de verpakking, waarmee de consument een snoepreisje kon winnen. Daarvoor moesten ze de code naar Unilever sms’en of mailen. Eenmaal online kregen klanten de vraag of ze hun e-mailadres wilden geven en prijs stelden op Magnum-nieuws en -aanbiedingen. De actie joeg de verkoop aan en de database werd verrijkt met prima data van Magnum-fans.

Bron: Direct Response
Een uitgebreid overzicht van relevante en recente artikelen uit de internationale marketingbladen kunt u vinden in onze abstractdienst .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in