Overslaan en naar de inhoud gaan

Eens per halfuur reclame tijdens tv-films

Films, kinderprogramma's en journaals in de EU mogen hooguit een keer per half uur worden onderbroken voor reclame. Per uur zijn…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het Europees Parlement heeft donderdag ingestemd met deze regels. De aangepaste Europese tv-wet moet in 2009 ingaan. Het parlement had dit voorjaar een compromis uitonderhandeld met de EU-landen.

related partner content for mobile comes here

De nieuwe regels verbieden product placement in kinderprogramma's, documentaires en actualiteitenprogramma's. Voor andere uitzendingen blijft dat wel mogelijk, maar onder strikte voorwaarden. De kijker moet aan het begin en het einde van het programma duidelijk worden gemaakt dat er sprake is van product placement.

Nieuw is dat ook tv-programma's op internetzenders onder de Europese reclameregels gaan vallen. Deze zenders waren uitgezonderd in de huidige Europese tv-wet, die uit 1997 dateert.
Landen mogen strenger zijn dan de Europese richtlijn.
Dat tv-zenders zich moeten houden aan het land van vestiging blijft onveranderd. Zo valt RTL onder de soepele Luxemburgse regels en de NOS onder de Nederlandse wet. De Nederlandse regering probeerde tevergeefs meer bevoegdheid te krijgen over buitenlandse zenders die zich op Nederlandse kijkers richten (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in