Eens per halfuur reclame tijdens tv-films
Het Europees Parlement heeft donderdag ingestemd met deze regels. De aangepaste Europese tv-wet moet in 2009 ingaan. Het parlement had dit voorjaar een compromis uitonderhandeld met de EU-landen.
De nieuwe regels verbieden product placement in kinderprogramma's, documentaires en actualiteitenprogramma's. Voor andere uitzendingen blijft dat wel mogelijk, maar onder strikte voorwaarden. De kijker moet aan het begin en het einde van het programma duidelijk worden gemaakt dat er sprake is van product placement.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
Spotta
Nieuw is dat ook tv-programma's op internetzenders onder de Europese reclameregels gaan vallen. Deze zenders waren uitgezonderd in de huidige Europese tv-wet, die uit 1997 dateert.
Landen mogen strenger zijn dan de Europese richtlijn.
Dat tv-zenders zich moeten houden aan het land van vestiging blijft onveranderd. Zo valt RTL onder de soepele Luxemburgse regels en de NOS onder de Nederlandse wet. De Nederlandse regering probeerde tevergeefs meer bevoegdheid te krijgen over buitenlandse zenders die zich op Nederlandse kijkers richten (ANP).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid