Overslaan en naar de inhoud gaan

Mobile app als HR-tool: Supermarkt Case

Mobile speelt een grote rol in het dagelijks leven van vrijwel iedereen, maar op de werkvloer kan er wat mij betreft nog meer terrein…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uit eigen ervaring weet ik dat de planning in een grote organisatie een probleem kan zijn, zeker als er veel parttime medewerkers aanwezig zijn. Een gevolg hiervan is dat de planning vaak onjuist is doordat medewerkers met elkaar ruilen van werktijden, vrije dagen niet goed worden doorgegeven of door ziekte. In vele supermarkten wordt er gebruikt gemaakt van een zogenaamd kloksysteem, waarbij de medewerker moet in- en uitklokken om de precieze werktijden bij te houden. Deze tijden worden vervolgens handmatig in het uren-registratie systeem ingevuld; een ouderwetse en fraudegevoelige methode als je het mij vraagt. Daarnaast kun je je salarisstrook, bedrijfsinformatie, en trainingen online bekijken op een portal dat niet via mobiel toegankelijk is.

related partner content for mobile comes here

De vraag die ik mezelf dan stel is: Waarom zijn deze organisaties niet mobiel terwijl het gros van hun medewerkers jongeren zijn die 24/7 met hun smartphones connected zijn? Ik zie een wereld voor me waarbij de werknemers van supermarkten door middel van hun smartphones van informatie voorzien zijn met behulp van een HR-APP.

Op het moment dat de medewerker de supermarkt betreedt, vind er door middel van iBeacons een communicatie plaats waardoor de medewerker automatisch ingeklokt is. Thuis heeft de medewerker al een push-notificatie ontvangen met de belangrijkste aanbiedingen en informatie die van toepassing zijn op de dag dat hij moet werken. Vervolgens kan hij in de APP realtime zijn urenregistratie, salarisinformatie en de planning bekijken. Op het moment dat deze informatie niet klopt kan hij via de chatfunctie zijn manager contacten om deze informatie te rectificeren. Met de barcode-scanner kan de werknemer voorraad informatie bijhouden, producten bijbestellen of producten afschrijven als dit nodig is. Op deze manier kan de consument ook altijd van informatie voorzien worden. En is er een positieve ervaring voor zowel werkgever, werknemer als consument.

¹Dit artikel is geschreven op basis van persoonlijke ervaring in één specifieke supermarktketen

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in