Mobiele diensten weinig geaccepteerd


Sms-en is bij de ondervraagde consumenten het meest bekend als mobiele dienst naast het bellen, gevolgd door het spelen van games, foto’s maken en ringtones downloaden. De laatst genoemde mobiele diensten leggen het echter af tegen sms-en als het gaat om gebruik: 74 procent van de respondenten verstuurt wel eens een sms, slechts 32 procent speelt weleens een spelletje, 21 procent downloadt af en toe een ringtone en 14 procent maakt wel eens een foto. Deze foto’s worden vervolgens maar door 9 procent van de ondervraagden verstuurd.
Veel consumenten willen overigens helemaal geen mobiele diensten op hun telefoon: 48 procent antwoordde bevestigend op de vraag of ze een mobiel zouden willen hebben waarop alleen gebeld kon worden. 45 procent wenst wel mobiele diensten, 7 procent weet het niet.
Nieuwe mobiele diensten dienen volgens de respondenten vooral functioneel te zijn, zoals het kunnen opvragen van je banksaldo, je agenda bijhouden, e-mailen en autonavigatie. Entertainment scoort gemiddeld minder, zoals muziek luisteren, filmpjes en mobiele soaps bekijken.
Reclame op de gsm is taboe; maar liefst 87 procent wil zeker geen reclame op zijn gsm, aldus Motivaction. 13 procent twijfelt nog, 0 procent wil wel reclame. Het onderzoeksbureau adviseert adverteerders om vooral de consument het gevoel te geven dat de actie iets oplevert. De Nederlandse consument is namelijk van nature zuinig en zal niet snel een sms terugsturen als daar niets tegenover staat.
Motivaction ondervroeg 1436 personen, in de leeftijd van 18 tot 55 jaar. De uitkomsten zijn een gemiddelde van alle gegeven antwoorden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid