Overslaan en naar de inhoud gaan

Advertentie Philip Morris mag

De mediacampagne waarin sigarettenfabrikant Philip Morris waarschuwt voor de risico's van roken is niet in strijd met de Nederlandse…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat meldt dagblad Trouw. De voedsel- en warenautoriteit VWA deelde Philip Morris eerder mee dat de advertenties niet zijn toegestaan. De VWA heeft aangekondigd de fabrikant te beboeten omdat de bedrijfsnaam onder de advertentie óók een sigarettenmerk is en dat is volgens de autoriteit verboden reclame.

Philip Morris plaatste in april advertenties in kranten, waarin het bedrijf een 'nieuwe manier van communiceren' aankondigde. Volgens Kruithof zijn de advertenties misleidend. Philip Morris zou met de campagne slechts willen proberen het geschonden imago op te vijzelen.

De commissie oordeelde dat de advertenties niet kunnen worden gezien als een 'openbare aanprijzing van tabaksproducten'. Toch beschouwt de commissie de uiting wel als reclame omdat de sigarettenfabrikant met de advertenties zijn diensten aanprijst en denkbeelden propageert. Maar daarmee vallen de advertenties volgens de RCC nog niet onder het begrip reclame uit de Tabakswet. Er wordt volgens de commissie in de advertenties zo duidelijk gewaarschuwd voor de negatieve effecten van roken, dat de vermelding van de bedrijfsnaam niet kan worden opgevat als het aanprijzen van sigaretten. Kruithof gaat nu in beroep.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in