Consumenten vinden 'Made in EU'-merk zinloos


Dat meldde de Europese Consumenten Adviesgroep als reactie op een idee van de Europese Commissie. Die had het 'Madein the EU'-stempeltje in december bedacht. De informatie zou verplicht of vrijwillig in de plaats kunnen komen van aanduidingenals 'Made in Holland' en 'Made in Germany'.
De consumentengroep vindt de herkomstinformatie weinig zinvol. "We accepteren dat sommige consumenten willen weten ofhet is geïmporteerd en uit welk land het komt. Maar het zegt niets over de aard, samenstelling, productiemethode en de milieu- of sociale gevolgen', aldus het advies, dat zaterdag op de website van het Europese departement van consumentenzaken is bekendgemaakt.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe adviesgroep, ingesteld door de Europese Commissie, ziet hooguit iets in vrijwillige invoering door bedrijven. “Als een bedrijf of branche denkt een marktvoordeel te krijgen met een 'Made in the EU'-label, moeten ze dat zelf maar weten.'
De discussie over het merkje geldt niet voor voedingsproducten: daarvoor zijn al regels. Voor bijna alle voeding is aanduiding van het herkomstland verplicht. (ANP)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid