Overslaan en naar de inhoud gaan

Merkwaarde onderschat in business-to-business

In consumentenmarketing is merkwaarde allang erkend als een van de belangrijkste concurrentiefactoren. Waarom blijft b-to-b daar dan zo ver…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Merken komen er bekaaid af in b-to-b-kringen. Van alle nieuwe merkaanmeldingen in 2000 had slechts eenvijfde betrekking op producten uit de business-to-businessmarkt, zo blijkt uit onderzoek van het Duitse Marketing Centrum Münster en McKinsey & Company.
Volgens hetzelfde onderzoek trekken b-to-b-bedrijven voor investeringen in merkontwikkeling maar vijf procent uit en vertegenwoordigen merken slechts achttien procent van de bedrijfswaarde in deze branche, tegen gemiddeld 56 procent in de b-to-c-markt.
En dat terwijl een merk zoveel kan betekenen in het proces van koop en verkoop. Immers: op tenminste drie terreinen hebben merken hun waarde op de consumentenmarkt al overtuigend bewezen:

related partner content for mobile comes here

- als manier om de veelheid van informatie die op de koper afkomt te bundelen (een merkproduct staat voor een aantal duidelijke eigenschappen);
- als garantie tegen kwaliteitsrisico's (met een product van merk X zit je altijd goed);
- als middel tot zelfverwerkelijking (het image van een merk draagt bij aan het image van de koper/gebruiker).

Deze voordelen gelden ook bij b-to-b. Zo is er op het gebied van informatie-efficiëntie veel profijt te halen voor bedrijven die zich toeleggen op de productie van machines en installatiesystemen. Ten aanzien van risicoreductie kunnen merken een belangrijke rol spelen bij complexe producten die hoge investeringen vereisen, zoals schakelsystemen. En ook waar het gaat om de ideële waarde (imago) zijn merken een factor van belang in b-to-b, bijvoorbeeld bij accountantsdiensten, bedrijfsauto's en expeditieservices. Conclusie van de onderzoekers: ook in vergelijking met de markt voor consumptiegoederen is de relevantie van het merk in grote delen van de b-to-b-branche hoog tot zeer hoog.

< SIZE=1>Bron: Absatzwirtschaft<#?FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in