Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketeers en MVO: een pril huwelijk

Onlangs publiceerde MVO Nederland het MVO-trendrapport. USG Capacity ziet hierin een mooie aanleiding om Willem Lageweg, directeur MVO…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zijn bedrijven op stoom met MVO?
“Een belangrijke trend is dat bedrijven MVO steeds serieuzer nemen. MVO is niet meer een projectje of iets wat je doet voor de etalage. Bedrijven realiseren zich dat als ze niets doen met MVO, dit hun positie in de markt verzwakt. Klanten vragen om duurzaamheid en het is bovendien belangrijk voor hun imago. MVO is niet een hype die overwaait, het is iets blijvends.

related partner content for mobile comes here

Kunt u nog een belangrijke MVO-trend noemen?
“Transparantie: het bedrijf van de toekomst is een glazen huis waar iedereen naar binnen kan kijken. Wie goed voor de dag wil komen, neemt zelf het heft in handen. Bedrijven worden steeds meer door de consument, overheid en niet-gouvermentele organisaties gevraagd naar duurzaamheid. Ze moeten zich verantwoorden. Dit moet bedrijven prikkelen om hun productieproces en producten te innoveren en nieuwe ketenpartners te ontdekken. MVO is geen plicht, maar een kans om te innoveren, iets bij te dragen aan de maatschappijen en je markpositie te versterken.”

Wat is een sprekend voorbeeld op het gebied van duurzaamheid?
“Een van de koplopers is PUMA. Zij realiseren zich dat hun productiemethode leidt tot milieuschade. Er wordt namelijk tropisch regenwoud gekapt om weilanden aan te leggen voor rundvee (leerproductie). PUMA communiceert transparant en helder wat de milieuschade is van hun individuele processen en investeert daarom nu al in de ontwikkeling van alternatieven. Over vijf jaar willen ze de eerste biologisch afbreekbare sportschoenen op de markt brengen.”

Zijn we op weg naar een kringloopeconomie?
“In de samenleving ontwikkelt zich een trend gericht op delen en hergebruiken in plaats van bezitten en weggooien. Een mooi voorbeeld van een merk dat duurzaamheid vertaalt naar mode is Mud Jeans. Zij introduceren Lease a Jeans, een innovatief modeconcept dat mode niet alleen betaalbaar, maar ook écht duurzaam maakt. Iedereen kan voortaan zorgeloos een duurzame jeans leasen voor maar 5 euro per maand. De jeans is gemaakt van organisch en gerecycled katoen en wordt 100% verantwoord geproduceerd. Als een Mud Jeans door de drager wordt geretourneerd maakt de fabrikant daarvan weer een nieuwe jeans. Ook bij C&A en H&M kun je nu oude kleding inleveren in ruil voor een kortingsbon. Dit soort concepten zijn sterk in opkomst.”

Biedt duurzaamheid kansen voor marketing?“
Ja, duurzaamheid biedt veel meer kansen dan de meeste marketeers op dit moment benutten. Zo kan het je positionering en merkwaarden versterken. Niet communiceren over MVO is een gemiste kans. Marketeers moeten proberen duurzaamheid te verbinden met de geschiedenis van hun bedrijf en met hun kernactiviteiten. Een van de manieren om duurzaamheid zichtbaar, herkenbaar en aantrekkelijk te maken voor klanten is door middel van storytelling. Het is de kunst om het grotere verhaal, naar een dagelijks, menselijk niveau te brengen. Triodos past deze kunst toe. Een andere economie. Groener. Menselijker. Innovatiever. Zij tonen in hun reclame wat we dagelijks kunnen doen om dat te bereiken. Door het verhaal op menselijk niveau te brengen krijgt de boodschap emotionele betekenis en wordt het relevant.
MVO biedt marketeers kansen, zonder dat ze duurzaamheid als eerste verkoopargument moeten aandragen. Marketeers en MVO is als een huwelijk, waar nog veel meer uit te halen is. Een pril huwelijk, dat nog moet groeien.”

Heeft u tips voor marketeers op MVO-gebied?
“Verdiep je in de consument en probeer te achterhalen wat hen beweegt. Begrijp de sentimenten. Ook is het belangrijk dat je als marketeer stapsgewijs communiceert: laat zien waar je je mee bezig houdt en tegen welke problemen je als organisatie aanloopt. Vertel wat je hebt bereikt op het gebied van MVO en wat je nog wilt bereiken. MVO is een proces, een ambitie, die steeds verder kan worden ingevuld. Bedrijven hoeven dan ook niet alles honderd procent op orde te hebben voordat zij hierover communiceren. Zorg verder voor een consistente boodschap en wees open en eerlijk. Ook is het essentieel dat je kiest voor een duurzaamheidsaspect dat past bij de kernactiviteiten van de organisatie en is lijn is met de merkstrategie. Dat maakt dat het geloofwaardig is voor stakeholders en inspirerend voor medewerkers en klanten. Tot slot wil ik marketeers de tip geven om klanten te betrekken bij hun duurzame droom. Laat ze meepraten, vraag naar hun beleving en wensen en ga de interactie aan.”

Nu zijn we natuurlijk erg benieuwd naar jouw ervaring. Wat vind jij mooie of misschien juist heel verkeerde voorbeelden van de inzet van MVO als marketing instrument?

Kijk op om het trendrapport te lezen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in