Luistertijd omhoog, bestedingen omlaag
Het tweede kwartaal van dit jaar laat, net als het eerste kwartaal, een stijging van de gemiddelde radioluistertijd zien. Hierdoor is de luistertijd in de eerste helft van 2009 gestegen is tot dagelijks 3 uur en 14 minuten, volgens Continu LuisterOnderzoek RAB/Intomart GfK (CLO). Desalniettemin zijn de netto radiobestedingen in datzelfde halve jaar gedaald met 15 procent, van 124.930.000 euro naar 106.200.000 euro.
George Bohlander, directeur van radioreclamepromotor Radio Advies Bureau (RAB) meldt in een persbericht dat de stijging van de luistertijd mede te danken is aan het feit dat radio op steeds meer platformen te beluisteren is. Bij de bestedingen ziet hij verschuivingen bij de adverteerdersbranches. 'De top 4 branches, transport, retail, financiële dienstverlening en overheid, zijn in het eerste half jaar qua belang vergelijkbaar. Vorig jaar was de financiële dienstverlening duidelijk nummer een. Nu is transport de grootse branche bij radio. De auto-adverteerders zetten zwaar in op radio. Dit is tegengesteld aan de ervaringen van andere mediumtypen. Dit is het gevolg van de directe call-to-action die radio biedt en de uitstekende kostenefficiency en de snelle opbouw van bereik.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid