Overslaan en naar de inhoud gaan

Leun eens vooruit!

door gastblogger tijn braun van Strawberries
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

door gastblogger tijn braun van

related partner content for mobile comes here

Het valt me op dat de traditionele reclamebureaus vrij koppig de klassieke fouten blijven maken wanneer ze als middel internet inzetten om hun doelgroepen te bereiken.

Ik denk dat dit het zogenaamde 'lean backward lean forward' principe is. Jarenlang was alle communicatie 'lean backward' gericht.

De consument zat op de bank, hing achterover werd vermaakt. De afzender verpakte zijn boodschap leuk en verrassend en zo kwam het verhaal aan. De hele reclamebranche is hierdoor gewend dat alles draait om een goed verpakte boodschap.

We gaan uit van de boodschap, verzinnen er een goed verhaal omheen, klimmen op een zeepkist en schreeuwen het uit. En de consument zit op de bank en luistert.

Internet werkt op dat vlak verwarrend. Een site is als een etalage in een donker steegje waar vrijwel niemand langskomt.

Je kunt er wel op een zeepkist gaan staan maar niemand die je hoort. Internet is 'lean forward'.

De consument moet moeite doen om jou te bereiken. Dat draait alles in vergelijking met de traditionele media om. Je moet dus iets concreets te bieden hebben wil je 'm langskrijgen en vasthouden.

Sterker: alle populaire sites op internet hebben functioneel toegevoegde waarde.

Internet is meer en meer een functionele omgeving aan het worden waarop concrete producten te vinden zijn en waar het steeds moeilijker wordt om massacommunicatie uit te oefenen.

Traditionele reclamebureaus blijven in de val trappen dat een leuke boodschap ook via internet wel aankomt. Dat is niet zo. Ik zie veel sites met veel inspanning in vormgeving en verhaal na enige tijd toch terugvallen op het praktische. Kennelijk werkt het niet.

Denk anders, denk functioneel. Begin als merk eens een nieuwe google omdat dit in lijn is met je merkwaarden? Wees creatief, zou ik haast willen zeggen, en dan niet in wat je te vertellen hebt, maar in toegevoegde functies: leun vooruit!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in