Overslaan en naar de inhoud gaan

Lemz daagt RA*W University uit na te denken over gender stereotyping

Het reclamebureau ontving 28 getalenteerde studenten voor een actieve kennissessie.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

probeert een brug te slaan tussen reclamebureaus en studenten door inspiratiesessies te organiseren. Ditmaal was het de beurt aan  en kozen zij voor een actievere sessie, door samen met de studenten na te denken over een pro-sociale campagne.

related partner content for mobile comes here

De sessie werd gefaciliteerd door Lemz-strategen Ali Marmaduke​, Marlies Touw en Tim Claassen.

&;De mix aan studenten – van Willem de Kooning Academie tot Psychologie aan de UvA – leek een ambivalente houding te hebben richting het werken in de reclame industrie&;, concludeert Claassen. &;Dit werd al duidelijk uit de geschreven motivaties. Hoewel ze allemaal willen werken bij creatieve bureaus, twijfelden ze ook of ze hun werkende leven daarmee wel betekenisvol genoeg kunnen invullen. Dus in plaats van een eenzijdig praatje over Lemz of prosociale marketing wilden we ze laten ervaren wat hun eigen potentie is in het creëren van prosociale ideeën.&;

Thema van de avond was daarom gender stereotypering. De wijze waarop kinderen zich ontwikkelen van kind tot volwassene wordt sterk beïnvloed door buiten geprojecteerde stereotypen. Speelgoed, onderwijs en reclame bevatten bijvoorbeeld genoeg stereotypen over genderrollen en identiteit. Die vormen volgens Lemz &;een lens waarmee mensen zichzelf en de wereld om hen heen zien&;, het startpunt van het ideation proces van de avond.

&;Met sessie wilden we de studenten kennis laten maken met de maatschappelijk kant van reclame&; vult Dirk Jan de Krom van R*AW University aan. &;Zij zijn ten slotte de toekomst. Wat is de invloed van een reclamemaker? En hoe bewerkstellig je als merk een positieve maatschappelijke verandering? Het was zeker geen gemakkelijke sessie, maar des te mooier om te zien dat de studenten het gevraagde niveau snel oppikten en er mooie ideeën tot stand zijn gekomen.&;

Na het analyseren van het probleem om vijf oorzaken te benoemen, zijn zes groepen studenten een idee gaan ontwikkelen waarmee een positief beeld over gender bij kinderen bevorderd wordt.

Een van de ideeën was een reality-programma, waarin kinderen voor een tijdje van geslacht ruilen. Een ander concept was om meer mannen voor de klas krijgen, om de lerarenpopulatie meer in balans te krijgen en gender stereotypen via onderwijs te bestrijden.

Meer over het proces en de uitgewerkte ideeën is te lezen in .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in