Overslaan en naar de inhoud gaan

Kort geding over “koophuis” als merknaam

Kun je een monopolie hebben op het gebruik van het woord ‘koophuis’ als handelsnaam en merk? Dat is de vraag die sinds gisteren…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De landelijk opererende franchiseonderneming Koophuis Nederland uit Amersfoort meent van wel en heeft de rechtszaak aangespannen tegen een ondernemer uit Almere, die zich sinds kort onder de naam ‘Koophuismarkt’ presenteert op internet.

related partner content for mobile comes here

Koophuis Nederland probeert sinds 1986 zijn naam in de markt te zetten, met een reclamebudget van 400.000 euro per jaar en acties tegen iedereen in de makelaardij die de term ‘koophuis’ in zijn handelsnaam voert. Door inburgering is het een onderscheidende merknaam geworden, betoogde de advocaat van het bedrijf, mr. M.M. Grondman gisteren. Het bedrijf heeft de naam geregistreerd bij het Benelux Merkenbureau.

De rechter liet tijdens de zitting zijn scepsis blijken. ‘Kan een bedrijf dat in appels doet en zich Appel noemt, rechten doen gelden op een concurrent die Appelmarkt heet’, vroeg hij zich hardop af.

Volgens advocate Grondman kan er verwarring tussen de namen bij het publiek ontstaan. De aangeklaagde makelaar, die Koophuismarkt als nevenactiviteit van zijn eenmansbedrijf VisieMakelaars in Almere ontwikkelde, ziet geen probleem. ‘We bieden advertentieruimte op internet aan voor particulieren die zelf een huis willen kopen of verkopen. Een koophuismarkt dus. Dat is iets anders dan bemiddeling zoals bij Koophuis Nederland. Straks word ik nog aangeklaagd wegens de term ‘makelaar’ in mijn bedrijfsnaam.’

Koophuis Nederland eist een verbod op het gebruik van de naam Koophuismarkt en bovendien overdracht van de domeinnaam op internet en het merkenrecht van de term ‘koophuismarkt’.

De rechter doet op 8 november uitspraak.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in