Kort geding over “koophuis” als merknaam
De landelijk opererende franchiseonderneming Koophuis Nederland uit Amersfoort meent van wel en heeft de rechtszaak aangespannen tegen een ondernemer uit Almere, die zich sinds kort onder de naam ‘Koophuismarkt’ presenteert op internet.
Koophuis Nederland probeert sinds 1986 zijn naam in de markt te zetten, met een reclamebudget van 400.000 euro per jaar en acties tegen iedereen in de makelaardij die de term ‘koophuis’ in zijn handelsnaam voert. Door inburgering is het een onderscheidende merknaam geworden, betoogde de advocaat van het bedrijf, mr. M.M. Grondman gisteren. Het bedrijf heeft de naam geregistreerd bij het Benelux Merkenbureau.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDe rechter liet tijdens de zitting zijn scepsis blijken. ‘Kan een bedrijf dat in appels doet en zich Appel noemt, rechten doen gelden op een concurrent die Appelmarkt heet’, vroeg hij zich hardop af.
Volgens advocate Grondman kan er verwarring tussen de namen bij het publiek ontstaan. De aangeklaagde makelaar, die Koophuismarkt als nevenactiviteit van zijn eenmansbedrijf VisieMakelaars in Almere ontwikkelde, ziet geen probleem. ‘We bieden advertentieruimte op internet aan voor particulieren die zelf een huis willen kopen of verkopen. Een koophuismarkt dus. Dat is iets anders dan bemiddeling zoals bij Koophuis Nederland. Straks word ik nog aangeklaagd wegens de term ‘makelaar’ in mijn bedrijfsnaam.’
Koophuis Nederland eist een verbod op het gebruik van de naam Koophuismarkt en bovendien overdracht van de domeinnaam op internet en het merkenrecht van de term ‘koophuismarkt’.
De rechter doet op 8 november uitspraak.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid