Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumentenvertrouwen in oktober gedaald

Het vertrouwen van de Nederlandse consument is, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, in oktober 4 punten gedaald ten opzichte van september.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In augustus werd het hoogste punt sinds mei 2002 bereikt. Het consumentenvertrouwen blijft nog wel ruim boven het dieptepunt van vorig jaar. Het teruglopende vertrouwen in oktober hangt vooral samen met een aanzienlijk toegenomen pessimisme over het economisch klimaat. Daarnaast daalde de koopbereidheid licht, zo meldt het CBS in zijn Consumenten Conjunctuuronderzoek.

related partner content for mobile comes here

Over het economisch klimaat zijn consumenten in oktober een stuk pessimistischer dan in september. Het oordeel over het economisch klimaat nam, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, met 7 punten af. Consumenten zijn zowel negatiever geworden over de economie in de afgelopen 12 maanden als over de ontwikkelingen in het komende jaar. Dit komt onder andere tot uiting in een stijgend aantal consumenten dat een oplopende werkloosheid verwacht. De afgelopen maanden werden consumenten hierover juist steeds optimistischer.

De koopbereidheid is, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, in oktober 3 punten lager dan in september. De koopbereidheid is gebaseerd op het oordeel over de financiële situatie van het eigen huishouden en op de vraag of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen. Consumenten zijn met name somberder geworden over hun financiële situatie in de komende 12 maanden. Daarnaast is de consument in oktober negatiever dan in september over het doen van grote aankopen zoals meubels.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in