KLM 'meest sociale onderneming'
KLM is bij de presentatie van de Social Media Monitor 6 zojuist uitgeroepen tot onderneming die op de beste manier gebruik maakt van social media.
De luchtvaartmaatschappij neemt die positie over van titelverdediger ING,dat een plaatsje zakt. Nummer drie is Coolblue, dat daarmee tevens de hoogste nieuwkomer is.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDe hoogste positie voor KLM is niet heel verrassend. Vorig jaar stond het bedrijf al op een derde plek. Het juryrapport licht toe dat KLM al ‘uitblinkt in innovatieve campagnes en sociale concepten’, maar dat het nu ook ‘forse stappen zet op het gebied van social commerce. Met mechanismen als Social Offer lijkt ze een model te hebben gevonden waarin social commerce werkt. Met de beschikbare data van de consument via social media, iPads in vliegtuigen en social logins transformeert het bedrijf langzaam maar zeker richting een social business.’
ING krijgt lof toegezwaaid omdat het wederom heeft laten zien bij de Nederlandse top te horen als het gaat om de social media inzet. ‘De professionalisering en doorontwikkeling van de activiteiten binnen een brede social media en business aanpak zijn aantoonbaar en resultaatgericht. Met name de open communicatie vanuit de gehele organisatie en de service gerichtheid springen eruit.’
Coolblue krijgt waardering voor de authenticiteit in communicatie op sociale media, die draait niet alleen om het assortiment, maar ook om de organisatie zelf. ‘Je leert Coolblue dus ook beter kennen als consument, zonder dat dit storend wordt. We kunnen ons daarbij voorstellen dat het veelvuldig op de voorgrond treden van eigen medewerkers een positief effect heeft op eet werkplezier door de gehele organisatie.
De social media ranking is onderdeel van de Social Media Monitor, een jaarlijks onderzoek van Social Embassy naar de inzet van social media door top 100 adverteerders. Deze lijst is voor SMM6 aangevuld met merken die aangedragen zijn door adverteerders en Social Embassy . Alle merken zijn uitgenodigd om deel te nemen aan de Social Media Monitor 6. Alleen merken die hebben deelgenomen zijn in dit rapport opgenomen.
Download hier het complete rapport.
In de printversie van Adformatie deze week een bespreking van het onderzoek.
Klik afbeelding om te vergroten
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid