Overslaan en naar de inhoud gaan

Interview: Mobile ís publishing

Jonathan MacDonald is een van de vier sprekers tijdens de Mobile Inspiration Conference, die Sanoma samen met IAB en Adformatie organiseert…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Jonathan MacDonald is een van de vier sprekers tijdens de , die Sanoma samen met IAB en Adformatie organiseert op dinsdag 5 november. Zes vragen aan deze internationale kenner van mobile marketing.

related partner content for mobile comes here

1.Op de website van het mede door jou opgerichte lees ik dat jullie ‘organisaties helpen profiteren van kansen en reageren op uitdagingen waar bedrijven voor staan als gevolg van fundamentele veranderingen in hun business omgevingen’. Wat, zou jij zeggen, zijn de meest urgente uitdagingen waar organisaties voor staan, gezien vanuit het perspectief van marketing en communicatie?
‘Wij werken voor enkele van de grootste bedrijven in de wereld. Ik heb gezien dat de uitdaging is voor organisaties om antwoorden te hebben op de continu veranderende marketing omgeving; hoe ze krachtige besluiten kunnen nemen en hoe ze hun organisatie kunnen structureren op een flexibele en toch solide wijze. Het huidige tempo van verandering is langzamer dan wij ooit zullen meemaken, dus deze uitdaging neemt alleen maar toe.’

2 Terwijl de volgende fase in innovatie (rond het internet van dingen en wearables) in hoog tempo naderbij komt, worstelen veel organisaties nog altijd met de integratie van mobile. Wat is de sleutel tot een succesvolle mobile strategie?
‘Er is niet één magische sleutel. Succesfactoren zijn verbonden met: een aansprekende doelstelling, de mate waarin er sprake is van echte waardeoverdracht, een perfecte gebruikerservaring; en totale transparantie in aanpak en methode. Verder is het belangrijk om mobiel niet op te vatten als stand-alone kanaal of strategie. Maar bijna iedereen doet dit, met als gevolg dat in meeste gevallen niet het uiterste wordt bereikt.'

3. In je bio staat dat je een reclame achtergrond hebt, opgedaan bij Ogilvy. Hoe zou je zeggen, doen reclamebureaus het op mobile terrein?
‘Ik kan alleen voor Ogilvy spreken, omdat ik veel advieswerk doe voor ze. Maar mijn indruk is dat de meeste reclamebureaus simpelweg reageren op wat klanten vragen. Als ze een mobiele propositie kunnen verkopen, zullen ze dat doen. Ondertussen hebben de meeste reclamebureaus nog altijd een sterke voorkeur voor tv. Omdat tv gemakkelijk is in te plannen en in te kopen en omdat het een werkterrein is waarop creatives zich vertrouwd voelen. Mobile is anders en gaat over alles behalve frequentie, bereik en ongevraagd pushen van je boodschap.’

4. Welke mobiele projecten, campagnes of innovaties inspireren jou het meest?
‘Favorieten zijn in Afrika, een project waarbij mobile wordt ingezet voor de gezondheidszorg; de Amazon one-click checkout; en " title="Feedly ">Feedly voor het nieuws. Verder ben ik erg gecharmeerd van de die First Direct banking onlangs heeft geïntroduceerd.'

5. Denk jij dat mobile, behalve een hulpmiddel om het leven van mensen eenvoudiger te maken, ook een advertentieplatform is?
‘De overname van heeft dat wel bevestigd. Wel ben ik van mening dat reclame veel nuttiger kan en zou moeten zijn dan het merendeel momenteel is. Veel adverteerders hebben nog altijd het idee dat mobile gewoon een ander beeldscherm is waarop ze hun boodschappen kunnen tonen.’

6. Kan mobiel de redding zijn voor publishing? En zo ja, hoe?
‘Mobile ís publishing. De komst van een nieuwe techniek verandert de manier waarop branches werken, dat geldt zeker voor publishing. Alleen, ik denk niet in termen als ‘sterven’ of ‘gered worden’. Ik probeer te kijken welke nieuwe paradigma’s ontstaan voor hoe dingen werken en bedrijven te helpen hoe ze binnen die paradigma’s kunnen optimaliseren, in plaats van dat ze koppig vasthouden aan een werkelijkheid die gaat verdwijnen.’

Aanmelden voor de Mobile Inspiration Conference .

Overige sprekers zijn:
- Joe Laszlo, senior director IAB Mobile Marketing Center of Excellence, USA
- Lassi Kurkijarvi, director Innovation & Development, Sanoma
- Scott Seaborn, executive creative director XS2

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in