Klassiek concurreren is weer in
Specialisatie en flexibiliteit, je aan kunnen passen aan een veranderende omgeving. Het lijkt Darwin wel, maar Laurence Bellman heeft het over de karakteristieken van ondernemingen die aan de top staan en zullen blijven. Zo moet men heden ten dage ook met internet en toepassingen van e-commerce omgaan. Verwacht er niet teveel van, maar beschouw het als een additioneel kanaal waarmee leuke dingen te doen zijn. Pas op dat klanten niet hoeven te klagen over de service (de grootste klacht jegens e-tailers) of producten die ‘helaas momenteel niet op voorraad zijn’. En vergeet niet dat fysiek winkelen voor veel consumenten, ook voor jongeren die veel achter de pc zitten, gewoon iets heel plezierigs is, wat ze niet graag zullen opgeven. Maar internet is nu toch met name in b-to-b een interessante optie? Natuurlijk, maar ook dan is een traditioneel begrip als service vaak doorslaggevend. IBM zag het aandeel in de zakelijke PC-markt dalen (in de consumentenmarkt trouwens ook) en besloot de strijd met Dell, Compaq, Gateway, HP etc. aan te gaan op de servicecomponent: outsourcing, training van gebruikers, installatie van computers en computersystemen op de werkplekken, onderhoud, het is flexibel reageren op hetgeen de klant wil. IBM doet ’t met deze opvatting van zijn service net een tikkie beter en met name innovatiever dan de concurrentie. Alleen daardoor weet Big Blue weer marktaandeel terug te winnen op de concurrentie.
<#FONT SIZE=1>bron: business horizons<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid