'Inzet radio en Spotify verhoogt campagne-effect'
Dit blijkt onder meer uit een case die in samenwerking met ABN Amro werd opgezet. Er werd een reclame van de bank onderzocht die gericht is op studenten. Blootstelling aan radio in combinatie met Spotify had een groter effect voor de campagne dan bij alleen blootstelling aan radio. Daarnaast had de combinatie ook een positieve invloed op het imago (significante toename variërend van 28% tot 40% versus geen toename voor de radio-only groep).
GfK ondervroeg 600 studenten tussen de 16 en 24 jaar online, onderverdeeld in drie groepen op basis van berekende contactkansen. De eerste groep bestond uit studenten die niet bereikt zijn door de campagne van ABN Amro. In de tweede groep zaten de studenten die enkel de radiospot hebben gehoord. De derde groep bestond uit studenten die zowel bereikt zijn door de radiospot als de audiospot op Spotify. De drie groepen zijn op achtergrondkenmerken gelijk gewogen. De verwerking en de communicatie-effecten van de campagne zijn per groep geanalyseerd en vergeleken.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaOp basis van de gevonden resultaten uit de ABN Amro case op herkenning heeft UM twee radioplannen doorberekend met een gelijk budget. In het tweede plan is de laatste radiozender vervangen door Spotify waardoor er met hetzelfde budget meer herkenning binnen de doelgroep 16-24 behaald kan worden.
'Het onderzoek maakt duidelijk dat Spotify voornamelijk een medium is waarmee campagne-effecten versterkt kunnen worden via synergie-effecten', zegt Mervyn Brookson, Manager Marketing Sciences bij Universal Media. 'Adverteerders zouden op grond hiervan de insteek van hun audiocampagnes moeten heroverwegen door in hun mediastrategieën zowel radio als nieuwe digitale audio platformen te integreren.'
Mediamanager Katrien Kleintjes van ABN Amro: 'We bewijzen hier zowel een oude multimedia stelling "1+1= 3", als een nieuwe stelling dat het luisteren van muziek verplaatst van radio naar internet. Het was een zinvolle case.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid