‘Imago verzekeringsbranche op stabiel laag niveau’
Het aandeel consumenten dat van mening is dat verzekeraars een positief imago hebben, ligt rond de vijftig procent; zeven jaar geleden was dit percentage nog tachtig procent. De kredietcrisis en de nasleep van de woekerpolisaffaire heeft volgens het Verbond vermoedelijk het herstel van het imago van de sector in de weg gestaan. Een onderzoek naar vertrouwen van consumenten in de verzekeringssector liet eerder zien dat zich op dit punt in de eerste maanden van 2010 een licht herstel begint af te tekenen.
Verder komt uit de monitor naar voren dat ruim een kwart (28 procent) van de consumenten de polisvoorwaarden niet of slechts globaal leest bij het afsluiten van een verzekering. Eén op de vijf consumenten die de polisvoorwaarden wel zorgvuldig doornemen (19 procent), begrijpt niet wat er staat. Ongeveer de helft van de consumenten is naar eigen zeggen redelijk op de hoogte van de polisvoorwaarden.
Consumenten blijken wel groot belang te hechten aan de eenvoud van verzekeringen en duidelijke polisvoorwaarden; slechts twee procent geeft aan dit onbelangrijk te vinden. Bijna de helft van de ondervraagden vindt de mate van dekking die een verzekeraar biedt, belangrijker dan het hebben van een positief gevoel ten aanzien van de verzekeraar.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaHet Verbond zal vanaf nu elke drie maanden het consumentenvertrouwen in verzekeraars publiceren. Het onderzoek is te raadplegen op www.verzekeraars.nl onder Publicaties/Onderzoeksrapporten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid