Overslaan en naar de inhoud gaan

Het meten van beleving

Door gastblogger Marcel Beerthuizen van TBWABEC
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Kun je beleving meten? Dat was de vraag die wij ons in 2004 stelden. Er zijn alleen vrijwel geen massale belevingen meer. Een uitzondering daarop vormt de collectieve koorts die in ons land ontstaat als Oranje meedoet aan een groot voetbalkampioenschap. In 2004 leidde dat tot de .

related partner content for mobile comes here

Het indexcijfer wordt vastgesteld op basis van vier indicatoren die regelmatig worden gemeten: de opinie en het gedrag van consumenten, de commerciële en publicitaire aandacht voor Oranje en de opinie van een panel van vooraanstaande voetbalkenners en marketingexperts. Tijdens Euro 2004 is het Oranje Index onderzoek voor het eerst uitgevoerd. De Oranje Index steeg toen van index 100 in april 2004, via een hoogtepunt van 892 ná de poulewedstrijd tegen Letland, naar een eindscore van index 595 na de uitschakeling door gastland Portugal.

Wat was de belangrijkste conclusie van het onderzoek?Terwijl media en adverteerders in 2004 al wekenlang actief waren met het thema Oranje, kwam de echte interesse onder de bevolking pas laat op gang, namelijk 2 weken voor de start van het toernooi. Dat kwam mede door de tegenvallende resultaten van het Nederlands elftal in de voorbereiding. Maar het heeft ook te maken met de volle (mentale) agenda van mensen. Pas na het afronden van de vaderlandse competitie en het spelen van de UEFA Cup Finale en de Champions League Finale gaat men zich opmaken voor het volgende grote evenement. Merken die laat inhaakten (zoals Albert Heijn, Nationale-Nederlanden en Heineken) maakten daarmee beter gebruik van hun budget.

Laat de Oranje Index in 2006 een heel ander verloop zien? Het succes van Van Basten en feit dat het toernooi bij de oosterburen wordt gespeeld lijken ervoor te zorgen dat de collectieve koorts sneller zal stijgen dan in 2004. Vanaf half april 2006 zal er gestart worden met het meten van de Oranje Index. Naast de nieuwe cijfers zal er ook een vergelijking worden gemaakt met de Oranjebeleving in 2004.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in