Het meten van beleving


Kun je beleving meten? Dat was de vraag die wij ons in 2004 stelden. Er zijn alleen vrijwel geen massale belevingen meer. Een uitzondering daarop vormt de collectieve koorts die in ons land ontstaat als Oranje meedoet aan een groot voetbalkampioenschap. In 2004 leidde dat tot de Oranje Index.
Het indexcijfer wordt vastgesteld op basis van vier indicatoren die regelmatig worden gemeten: de opinie en het gedrag van consumenten, de commerciële en publicitaire aandacht voor Oranje en de opinie van een panel van vooraanstaande voetbalkenners en marketingexperts. Tijdens Euro 2004 is het Oranje Index onderzoek voor het eerst uitgevoerd. De Oranje Index steeg toen van index 100 in april 2004, via een hoogtepunt van 892 ná de poulewedstrijd tegen Letland, naar een eindscore van index 595 na de uitschakeling door gastland Portugal.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSWat was de belangrijkste conclusie van het onderzoek?Terwijl media en adverteerders in 2004 al wekenlang actief waren met het thema Oranje, kwam de echte interesse onder de bevolking pas laat op gang, namelijk 2 weken voor de start van het toernooi. Dat kwam mede door de tegenvallende resultaten van het Nederlands elftal in de voorbereiding. Maar het heeft ook te maken met de volle (mentale) agenda van mensen. Pas na het afronden van de vaderlandse competitie en het spelen van de UEFA Cup Finale en de Champions League Finale gaat men zich opmaken voor het volgende grote evenement. Merken die laat inhaakten (zoals Albert Heijn, Nationale-Nederlanden en Heineken) maakten daarmee beter gebruik van hun budget.
Laat de Oranje Index in 2006 een heel ander verloop zien? Het succes van Van Basten en feit dat het toernooi bij de oosterburen wordt gespeeld lijken ervoor te zorgen dat de collectieve koorts sneller zal stijgen dan in 2004. Vanaf half april 2006 zal er gestart worden met het meten van de Oranje Index. Naast de nieuwe cijfers zal er ook een vergelijking worden gemaakt met de Oranjebeleving in 2004.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid