Overslaan en naar de inhoud gaan

A-merken doof voor consument

Innovatie staat bij vrijwel iedere producent van A-merken in de branche van Fast Moving Consumer Goods (FMCG) hoog in het vaandel.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Desondanks heeft de ontwikkeling van nieuwe baanbrekende producten een te lage prioriteit . Dit blijkt uit van en de Universiteit van Amsterdam (UvA) onder 100 marketeers van A-merken in de FMCG-branche.

related partner content for mobile comes here

Door de hoge mate van concurrentie in deze branche worden innovatietrajecten sterk ingekort en wordt er minder uitvoerig onderzocht of het product goed aansluit op de behoefte van de consument.

Daarmee wordt de slagingskans aanzienlijk verkleind. En áls men consumentenonderzoek doet, wordt de consument vaak te laat geraadpleegd waardoor er 'geen weg terug' meer is.
Daarnaast ontberen veel organisaties de benodigde innovatiestrategie en ?structuur voor uitgebreide innovatietrajecten. Met deze 'verarming' van innovatietrajecten ondermijnen A-merken hun eigen voortbestaan.

Uit het onderzoek blijkt dat korte termijn resultaten een stuk zwaarder wegen dan lange termijn resultaten.
Als belangrijkste redenen gaf meer dan een derde van de marketeers hiervoor het blokkeren of bijbenen van de concurrent, maar in ieder geval het behouden van de huidige marktpositie.

De druk op de marketeer om te presteren is zo hoog, dat incrementele productinnovaties (een nieuw smaakje of een nieuwe verpakking) en kopieën van de concurrent momenteel de meest voorkomende types productinnovaties binnen Nederlandse bedrijven zijn.

De resultaten wijzen uit dat marketeers de consument wél actief betrekken bij productinnovaties, maar dit op inconsequente en ongestructureerde wijze doen. Over het algemeen betrekt de marketeer de consument voornamelijk in de eindfase (introductie) en in mindere mate in de beginfase (conceptontwikkelingsfase).

In deze fase wordt er nog te vaak geredeneerd vanuit een 'gut feeling', waarmee de daadwerkelijke behoefte van de consument tekort wordt gedaan. De consument fungeert vooralsnog teveel als 'lakmoesproef' en te weinig als daadwerkelijk uitgangspunt en/of inspiratiebron.

Tot slot blijkt uit het onderzoek dat veel bedrijven het belang van innovatie erkennen, maar in de praktijk niet zijn ingericht voor de uitvoering van innovatietrajecten die baanbrekende nieuwe producten opleveren.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in