‘Gemeenten zuinig met communicatieonderzoek’


De onderzoeksresultaten zijn gebaseerd op een online vragenlijst, die het afgelopen kwartaal door 144 communicatiefunctionarissen van Nederlandse gemeenten is ingevuld. In totaal is de enquête onder 396 van de 458 gemeenten verspreid. Hoewel communicatieonderzoek binnen de overheid steeds belangrijker wordt, geeft ruim 52 procent van de ondervraagde gemeenten aan hier het afgelopen jaar geen aandacht aan besteed te hebben.
De respondenten noemen gebrek aan budget en tijd als de grootste probleemfactoren voor de uitvoering van communicatieonderzoeken. Ruim 60 procent van de ondervraagden geeft aan dat er gemiddeld niet meer dan 5000 euro voor onderzoek beschikbaar wordt gesteld. Ook het aantal uur dat aan communicatieonderzoek wordt besteed, lijkt volgens de onderzoekers onvoldoende. Dit laatste punt kwam diverse malen naar voren als oorzaak voor problemen rondom deze onderzoeken. Toch werd de tijdsbesteding aan communicatieonderzoek gemiddeld met een 6,2 beoordeeld. De gemeenten zélf denken dat de kwaliteit van onderzoeken kan worden verbeterd door uitwisseling van ervaringen met andere gemeenten, of het inschakelen van een professioneel communicatiebureau.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet complete rapport 'Gemeenten en communicatieonderzoeken' kan worden gedownload via www.intercity.nl.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid