Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Gemeenten zuinig met communicatieonderzoek’

Nederlandse gemeenten besteden weinig tijd en geld aan communicatieonderzoek. Dat komt naar voren uit een onderzoek van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De onderzoeksresultaten zijn gebaseerd op een online vragenlijst, die het afgelopen kwartaal door 144 communicatiefunctionarissen van Nederlandse gemeenten is ingevuld. In totaal is de enquête onder 396 van de 458 gemeenten verspreid. Hoewel communicatieonderzoek binnen de overheid steeds belangrijker wordt, geeft ruim 52 procent van de ondervraagde gemeenten aan hier het afgelopen jaar geen aandacht aan besteed te hebben.

related partner content for mobile comes here

De respondenten noemen gebrek aan budget en tijd als de grootste probleemfactoren voor de uitvoering van communicatieonderzoeken. Ruim 60 procent van de ondervraagden geeft aan dat er gemiddeld niet meer dan 5000 euro voor onderzoek beschikbaar wordt gesteld. Ook het aantal uur dat aan communicatieonderzoek wordt besteed, lijkt volgens de onderzoekers onvoldoende. Dit laatste punt kwam diverse malen naar voren als oorzaak voor problemen rondom deze onderzoeken. Toch werd de tijdsbesteding aan communicatieonderzoek gemiddeld met een 6,2 beoordeeld. De gemeenten zélf denken dat de kwaliteit van onderzoeken kan worden verbeterd door uitwisseling van ervaringen met andere gemeenten, of het inschakelen van een professioneel communicatiebureau.

Het complete rapport 'Gemeenten en communicatieonderzoeken' kan worden gedownload via.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in