Overslaan en naar de inhoud gaan

Happy fingers: het geheim van een goede iPad newsapp

Vanochtend was ik namens Molblog te gast op de WoodWing Xperience in Amsterdam. Het Zaanse WoodWing, gespecialiseerd in crossmedia…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vanochtend was ik namens Molblog te gast op de WoodWing Xperience in Amsterdam. Het Zaanse , gespecialiseerd in crossmedia publishing tools voor onder andere tablets, liet daar een aantal relaties vertellen over hun ervaring met crossmediaal publiceren. Keynote vandaag was van Mario Garcia, CEO van Garcia Media en wereldwijd een van de bekendste newspaper designers. Garcia bracht in sneltreinvaart zijn 'lessons learned' in één jaar newsapps ontwikkelen voor het voetlicht.

related partner content for mobile comes here

Les 1: tablets hebben de uitgeverij voorgoed veranderd en zullen dat blijven doen
Als je de vier landmarks bekijkt heeft de tablet de grootste impact (de andere drie landmarks zijn volgens Garcia kleur, computers en internet). Met de komst van de tablet (begin 2010) heerste in veel newsrooms vooral opluchting: 'we gaan geld verdienen, we zijn gered!'. Toen Wired op tablet verscheen was het die dag meteen de meest gedownloade app. De tablet gaat verder dan nieuws en informatie, mensen luisteren naar de radio, spelen games en kopen vliegtickets. Nu, mei 2011, overheerst bij uitgevers nog steeds enthousiasme maar is er ook verwarring. Er komen veel meer tablets, en wat gaan abonnementen doen? Want volgens Garcia is één ding uit den boze: content gratis weggeven. Dat dwingt uitgevers na te denken over hun relatie met Apple: in de US heeft de iPad momenteel een marktaandeel van 82%.

Les 2: elke uitgever moet een media kwartet hebben (alert, report, story, tabletedition)
Als een nieuwsfeit zich voordoet ontvangt de lezer een alert op z'n mobiel, krijgt een eerste verhaal op de website, een geactualiseerde versie in z'n papieren krant en 's avonds nog een tabletedition. Je hoeft niet de hele dag te updaten, zorg bij voorkeur voor een morning coffee, lunch en going home editie. Maak mini-websites en mini-documentaires voor adverteerders.

Les 3: je tabletpublicatie moet de unieke mogelijkheden van een tablet uitbuiten
Zoals Garcia het zegt: "The tablet is the brother/sister to print, like online never was". Volgens Nielsen gebruikt 51% van ons de iPad in bed of op de bank. En dan met name tussen 7 en 11 's avonds. Dit beeld is overal ter wereld hetzelfde. Veel mensen slaan content op om het later te bekijken.

Les 4: tabletpublishing is geen kopie van het print/online proces, het is alle platforms ineen

Les 5: maak het sophisticated simple
Het begint met ontwerp. Wat is het DNA van je publicatie? Waarom zouden mensen het op een tablet willen zien en ervoor betalen? Dan maak je een storyboard, je bepaalt de rol van video, foto en tekst (bladritme). Waarbij elk zesde of zevende brok content moet verrassen, bijvoorbeeld door middel van een popup. Typisch voor een tablet: mensen tikken overal op, en elke tik die niks oplevert geeft teleurstelling. Om te onthouden, want een gefrustreerde vinger verlengt geen abonnement.

Les 6: een tablet moet uitnodigen om onze ogen, vingers en hersens te gebruiken
We klikken, scrollen en swipen. Zorg eerst voor een goede landingspage. Dan voor een foto- en multimediapagina. Dan de navigatie (swipe voor bladeren, klik voor verdieping). En vergeet de sharing options niet. Tot slot creëer je visual icons zodat je lezers zich altijd kunnen oriënteren.

Les 7: zorg voor een functioneel design
Ze komen om te lezen. Om mini-stories te lezen. Een goede tabletpublicatie is een huwelijk tusen beeld en tekst. Ze komen voor beeld.en voor audio. Ze komen om op te slaan, te zoeken. En te winkelen.

Les 8: start altijd met een basis grid, de bouwstenen van elke pagina

Les 9: je DNA moet in 10 seconden staan, daarna ben je als uitgever vrij om te doen wat je wilt
Laat je eerste pagina bijvoorbeeld je logo zijn.

Les 10: je update plan moet vantevoren vast staan
Drie updates per dag is ideaal, de tweede bevat bij voorkeur (veel) foto's. Wees creatief, maak je app uniek.

Er zijn in totaal 17 lessen, je vindt ze in beknopte vorm op het blog van .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in