Overslaan en naar de inhoud gaan

Grand Theft Auto IV doorbreekt de marketingcyclus.

Rockstar's paradepaardje, Grand Theft Auto IV, doorbreekt alle marketingregels om het spel niet zoals gebruikelijk met kerst te lanceren,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Rockstar verwacht in de eerste week na release al 6 miljoen exemplaren te verkopen en tegen het einde van het jaar hoopt het bedrijf dat de teller op 9 miljoen staat. Dit alles is te danken aan de grote aantallen pre-orders. Deze liepen dusdanig goed dat vele (online) retailers de consument niet meer konden beloven het spel op tijd te leveren.

related partner content for mobile comes here

Het interessante is de tactiek om het spel vier maanden na de reguliere verkooppiek uit te brengen. Die is nog steeds tijdens de kerstdagen wanneer ouders eerder geneigd zijn hun knip te trekken voor een videospel of een console.

De tactiek is eigenlijk goed te verklaren. Rond de kerstdagen komen er vele titels uit en zie dan maar de consument ervan te overtuigen jouw spel te kopen. Ook is in deze periode advertentieruimte schaars en betaal je de hoofdprijs aan zendtijd.

Ook worden er vergelijkingen gemaakt met de filmindustrie waar alle grote titels tegen de zomer uitkomen en zo lang de content maar goed is, verkoopt het wel. Wat voor een titel als Grand Theft Auto niet moeilijk is.

Take Two Interactive (de eigenaar van Rockstar Games) zegt zelf dat de game industrie niet meer bevooroordeeld is aan tieners, maar dat de gemiddelde gamer een 33 jaar oude man is. Deze verdienen hun eigen geld en hoeven papa en mama niet meer lief aan te kijken om een spel voor hun te kopen.

Enkele cijfers:

Total worldwide sales (units): 6 million [Source: Take-Two Interactive]
Total worldwide sales (revenue): more than $500 million [Source: Take-Two Interactive]
Total budget estimate: $100 million
First-week U.K. sales: 926,000
First-day U.K. sales: 609,000
Copies of Xbox 360 version sold in United Kingdom: 514,000
Copies of PS3 version sold in United Kingdom: 413,000
Damages sought by Take-Two after GTA IV ads were pulled from Chicago buses: $300,000
Xbox Live popularity rank: 1
Gamefly rental popularity rank: 1 (Xbox 360), 3 (PS3)
Steps included in official fix for PlayStation 3 issues: 12
Current Metacritic rating: 99
Restraining orders filed against the game: 1
Achievements unlocked in one day: 2 million
Gamerpoints awarded as a result: 15 million

Bronnen:


Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in