Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Google voert smerige PR-oorlog’

Al in de maling genomen voor 1 april? Het AD wel. Het nam het bericht over van de Engelse tabloid The Sun dat een Britse vrouw een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Al in de maling genomen voor 1 april? Het wel. Het nam het bericht over van de Engelse tabloid The Sun dat een Britse vrouw een scheiding had aangevraagd op basis van een foto van Google Streetview. Ze had er de opvallende auto van haar man voor de deur van een andere vrouw zien staan, terwijl hij beweerde op zakenreis te zijn. Van het bericht klopte allemaal niets, moest het AD bekennen. Gefopt. Wat is er trouwens wel waar in de discussie over Google StreetView en privacy? Er wordt stevig met modder gegooid. Google wordt ervan beticht een smerige PR-campagne te voeren tegen zijn criticasters. Google zelf impliceert dat Microsoft achter de kritiek op Streetview zit.

related partner content for mobile comes here

Hoe zit dat? Mensenrechtenorganisatie Privacy International, die waakt voor schendingen van het recht op privacy, heeft onlangs een klacht ingediend in bij de Britse waakhond voor dataverzameling. Honderden mensen zouden hebben geklaagd bij Privacy International. Eén van hen was een vrouw die haar man had verlaten, omdat hij haar mishandelde. Op Street View stond zij herkenbaar bij haar nieuwe woning.

De reactie van Google was ‘beschamend’ aldus Privacy International. Google zou in het geheim het gerucht onder journalisten hebben verspreid dat Privacy International-directeur Simon Davies nauwe banden heeft met Microsoft. Dat zou zijn gebeurd via 80/20 Thinking, een consultancy-bureau dat wordt geleid door Davies. Verschillende journalisten zouden volgens het Britse dagblad The
hebben bevestigd dat de Google-staf ze heeft benaderd met de connecties tussen Microsoft en Privacy International-directeur Davies. Deze belangenverstrengeling zou de achtergrond zijn van de kritiek van de privacy-organisatie, aldus Google.

Davies ontkent deze aantijgingen en stelt in een harde brief aan Google dat noch Microsoft of diens PR-bureau Burson-Marsteller ooit geld heeft betaald aan Privacy International of 80/20 Thinking. Hij stelt ontzet te zijn dat Google samenzweringstheorieën verspreidt in een poging om een criticaster te beschadigen. ‘You should be ashamed of your actions. Google is coming across as a desperate company resorting to desperate measures.’
In een ongebruikelijk open reactie zegt Google dat het geen lastercampagne voert, maar gewoon open is geweest over haar visie dat de campagnes van Privacy International gedeeltelijk zijn ingegeven door de commerciële relaties van directeur Davies met Microsoft.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in