Overslaan en naar de inhoud gaan

Google vanaf nu verantwoordelijk voor Europese content: wat zijn de gevolgen?

Zoekmachinegigant Google is vanaf 13 mei verantwoordelijk voor alle Europese content die de zoekmachine indexeert en ordent, zo blijkt uit…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De rechtszaak, waarover  geschreven werd, draait om een Spaanse man die schade onderving van een in 1998 geplaatst artikel over zijn eerdere schulden. Inmiddels is de man weer financieel gezond en vindt hij dat zijn privacy wordt geschaad. Niet de krant, die volgens het hof wel rechtmatig is, maar Google wordt hiervoor verantwoordelijk gesteld, omdat zoekmachines informatie in kaart brengen die normaal gesproken lastig te vinden is, aldus de rechter. Daarnaast worden gegevens gecombineerd die anders moeilijk met elkaar in verband worden gebracht.

related partner content for mobile comes here

Consequenties voor alle zoekmachinediensten
Daar komt bij dat het Hof Google verantwoordelijk kan stellen, omdat Google een vestiging heeft in Spanje. Had Google alleen een adres gehad in de Verenigde Staten, dan had het Europese Hof niets kunnen veranderen aan de geïndexeerde content. Overigens heeft de rechtszaak niet alleen consequenties voor Google, maar ook voor Bing, Yahoo en alle andere websites die zoekmachinediensten aanbieden.

Aangezien de Europese wetten, regels en uitspraken van rechtszaken hierover een doolhof zijn waar gewone stervelingen, marketeers en politici met grote moeite doorheen komen, vroeg ik meester of mijn vermoedens correct waren. &;Deze uitspraak is inderdaad erg ingrijpend&;, zo bevestigt Singewald in een telefoongesprek.

&;Het is een aparte, omdat Google hierdoor niet alleen verantwoordelijk wordt voor het indexeren van de content. Alle regels rondom publicatie gaan hier gelden, dus ook of gegevens juist zijn. Zoekmachines moeten zich nu op een andere manier gaan gedragen. Als ze hiermee akkoord gaan, dan moeten ze hun werkzaamheden flink uitbreiden&;, aldus Singewald.

Uit Europa vertrekken
Het is sowieso geen slimme uitspraak, want het kan ook betekenen dat Google en alle andere zoekmachines besluiten om hun werkzaamheden niet meer vanaf Europees grondgebied te gaan uitvoeren. Dat is niet handig als je nog enige mate van invloed wilt kunnen uitoefenen op het gebied van privacyschending. Het komt de werkgelegenheid niet ten goede. En wat te denken van de reputatie die Europa wil opbouwen?

Alsof de uitspraak nog niet opzienbarend genoeg is, gaat het Hof met  (pdf) tegen het advies van de advocaat-generaal - de belangrijkste adviseur van de rechtbank - in. Overigens kunnen alleen gewone stervelingen zich berusten op de uitspraak: politici en andere publieke figuren hebben geen recht op het verwijderen van resultaten uit Google.

Een reactie van Google blijft vooralsnog uit, maar ik gok dat Google hier niet blij mee zal zijn. Het is geen genadeklap, aldus Singewald, maar als de uitspraak gehandhaafd wordt dan kunnen de gevolgen zowel voor Google en andere zoekmachines, áls de Europese Unie, groot zijn.

In de volgende blog bespreek ik de gevolgen van deze uitspraak op marketing en marktonderzoek.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in