Overslaan en naar de inhoud gaan

(Column René Repko): Oostpoort

‘Hope is not a strategy’, aldus een goede Engelse retailer.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Op woensdag 26 maart is één van de grootste economische experimenten gestart die we in de huidige retaileconomie kennen: de opening van het nieuwe winkelcentrum Oostpoort.

related partner content for mobile comes here

In Amsterdam-Oost, vlakbij de Watergraafsmeer, wordt hier een kleine 10.000 meter winkelareaal toegevoegd. In een compleet nieuwe wijk waar uiteindelijk zo’n 600 woningen worden opgeleverd.

Het klinkt allemaal mooi, maar dat is het niet. Een fors deel van de exploitanten is gelonkt met lage huren: ze vertrekken uit de omliggende oude winkelstraten, die vervolgens verloederen. Er komen ook nieuwe winkels bij, allemaal hopen ze dat de massieve oude trafficstromen ombuigen richting Oostpoort.  Zitten er mooie namen bij? Natuurlijk een paar bekende supermarkten als AH en Vomar, die zullen zorgen voor dagelijks boodschappen. Zelfs een paar grote modeketens zullen er landen, zoals C&A en H&M. En veel kleine specialisten, gelardeerd met uiteenlopende horeca, die de mix aantrekkelijk kunnen maken.

‘Hope is not a strategy’ sprak een goede Engelse retailer een keer. Want een paar rekensommen maakt duidelijk dat het geen vetpot kan worden. Immers: per saldo is het een toevoeging van erg veel nieuwe meters.

Meer meters, deels met hoge investeringen, vragen om significant meer omzet.

Maar waar komen de euro’s vandaan? De nieuwe woningbouw zorgt daar maar beperkt voor. Toestroom vanuit andere wijken acht ik onwaarschijnlijk want in het splinternieuwe winkelcentrum Diemen staan meer dan tien grote winkelpanden leeg. Zeeburg is net wat te ver weg. En de Javastraat en Dappermarkt trekt een ander type klant.

Kortom, het is een dapper experiment in 2014. Wie van al die spelers zou hebben overwogen om een keer niet te investeren in bricks, maar om te kiezen voor een betere omnichannel performance? Zouden er vergaderingen zijn geweest waarin de businesscase werd gechallenged? Zijn er überhaupt ondernemers geweest die deze beker aan zich voorbij hebben laten gaan ten gunste van e-commerce? We weten het niet. Loop er over een paar maanden eens doorheen, bijvoorbeeld op een donderdagmiddag of een vrijdagochtend. Misschien valt het mee…

Deze column staat in Tijdschrift voor Marketing, nummer 5

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in