Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Google is het verleidelijkste merk’

Het merk spreekt emotionele drijfveren het beste aan, aldus onderzoeksbureau Totta Research.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het onderzoeksbureau bracht in het onderzoek ‘De Brandscan’ de merkverleiding van 99 merken in kaart.

related partner content for mobile comes here

24 universele emotionele drijfveren

Het onderzoek maakt gebruik van het wetenschappelijke 23plusone-model, met daarin 24 universele emotionele drijfveren, waaronder veiligheid, plezier en aanzien. Hoe beter een merk in staat is deze aan te spreken, hoe verleidelijker het merk is.

Deze veelal onbewuste en sociaal gevoelige drijfveren zijn in kaart gebracht met de ‘Intuïtieve Associatie Test’ waarin gebruik wordt gemaakt van gamification, tijdsdruk en visuele stimuli om bewuste processen zoveel mogelijk te minimaliseren.

Google scoort hierbij dus het beste: ‘Wij voelen ons verbonden door dit merk, maar ook bijvoorbeeld creatief en invloedrijk&;, aldus het onderzoeksbureau.

De andere verleidelijke merken in de top 5 zijn Hema, YouTube, Samsung en KLM. KLM is het merk dat Nederlanders het meest met trots vervult.

Apple verliest van Samsung

Apple eindigt op de zevende plek en verliest hiermee de strijd van Samsung. Uit de Brandscan blijkt dat Apple minder sterk de drijfveren ongebonden/onafhankelijk, ontspannen/zorgeloos en prestatie/vooruitgang aanspreekt dan Samsung.

Tesla verleidelijkste automerk

Een ander opvallend resultaat is volgens de onderzoekers dat Tesla het meest verleidelijke automerk is, omdat het nog een relatief nieuw automerk is.

Tesla wint het van BMW en Audi, die eerder als verleidelijkste merken werden beschouwd.

Het merk spreekt de meeste drijfveren aan en onderscheidt zich daarnaast sterk van alle andere automerken. ‘Tesla is bijvoorbeeld het enige automerk dat onze behoefte naar een betere wereld sterk raakt, maar ook onze drijfveer om uniek en vaardig te zijn’, concludeert Totta Research.

Heel opvallend is dit resultaat echter niet. In de van onderzoeksbureau Synergie staat Tesla op de derde plaats. 

Feyenoord wel, Ajax niet

Enkele andere merken in de lijst:

Triodos staat op  de 12de plaats, voetbalclub Feyenoord op plaats 58 (Ajax is niet te bekennen in de lijst), en Nationale Postcode Loterij en de Staatsloterij staan repsectievelijk op plaats 67 en 87. De NS staat op nummer 95.

In het onderzoek zijn 105 merken meegenomen. Ruim 8700 Nederlanders werden ondervraagd.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in