Overslaan en naar de inhoud gaan

Google en CliniClowns sterkste merk van Nederland

Merkenadviesbureau Consult Brand Strategy vergeleek 1000 Nederlandse merken op hun merksterkte, middels de BrandAsset Valuator. Google…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Merkenadviesbureau vergeleek 1000 Nederlandse merken op hun merksterkte, middels de BrandAsset Valuator. blijkt voor het tweede jaar op rij het sterkste merk van Nederland. Het merk wordt echter op de voet gevolgd door de . Beide merken worden gezien als erg vooruitstrevend en betrouwbaar.

related partner content for mobile comes here

De Top 10 van 2009 (2008):

1. Google (1)
2. CliniClowns (4)
3. IKEA (2)
4. Efteling (7)
5. Marktplaats.nl (28)
6. Coca-Cola (10)
7. Senseo (6)
8. Discovery Channel (3)
9. LEGO (5)
10. Nederlandse Hartstichting (13)

Voor het eerst sinds de opkomst van internet staan er twee internetmerken binnen de top 10: Google en Marktplaats.nl.

Google heeft een sterke reputatie opgebouwd en blijft het publiek verrassen met heel veel innovaties, zoals Google StreetView.

Marktplaats.nl stijgt dit jaar maar liefst van de 28e naar de 5e plek. Volgens consumenten heeft het merk een duidelijkere visie gekregen en een authentieker en betrouwbaarder imago. Verder blijkt dat het merk relevanter is geworden, deels gedreven door de nieuwe diensten die worden aangeboden, maar ook doordat in deze tijd van recessie de handel in tweedehands spullen toeneemt.

De missie ‘CliniClowns biedt kinderen met een ziekte en/of handicap momenten van afleiding en plezier’ is volgens de onderzoekers uniek en maakt dat het merk als het meest sympathieke merk wordt gezien. Ook andere goede doelen zoals de Nederlandse Hartstichting en KWF Kankerbestrijding behoren tot de sterkste merken (# 10; # 15).

Stijgers en dalers

Naast de stijging van Marktplaats.nl is er een aantal andere merken en categorieën die een opvallende stijging of daling doormaken, al dan niet gedreven door de kredietcrisis (z.o.z.).

Stijgers

- Nintendo schiet van # 555 naar # 82 door de introductie van de Wii, die zelf nieuw binnenkomt op plek 18.
- De EU heeft zich volgens de Nederlanders als een daadkrachtige leider opgesteld en stijgt van # 530 naar # 112. Waarschijnlijk komt dit door het snelle
gezamenlijke optreden ten tijde van de kredietcrisis.
- De Verenigde Staten gaat als merk van # 316 naar # 66. Een logische verklaring is de verkiezing van Obama. Onder Bush is de V.S. gedaald van # 42 naar
# 316.
- De Wegenwacht heeft zich sinds de introductie van Route Mobiel beter weten te onderscheiden en wordt meer dan Route Mobiel gezien als authentieke,
betrouwbare en vriendelijke leider. Het merk gaat van # 38 naar # 13.
- Tijdens een recessie zijn consumenten prijsbewuster en gaan ze op zoek naar extra voordeel. Het groeipotentieel van loyaliteitsprogramma’s zoals Airmiles en
de huismerken stijgt dan ook flink.

Dalers

- Automerk Lexus daalt van # 287 naar # 753 en is daarmee de grootste daler in merksterkte onder de automerken. Opvallend is dat het groeipotentieel van de
categorie auto’s verder gelijk blijft.
- Vervoerder Connexxion daalt van # 550 naar # 838. De opgelopen gemoederen tussen de buschauffeurs en het management over de veiligheid doen het merk
geen goed.
- Feyenoord zakt door de slechte sportieve prestaties en de moeilijkheden in de top van de club van # 197 naar # 482.
- Postbank verdween onlangs van de markt en daalt van # 107 naar # 391. Moederbedrijf ING lijkt te profiteren van de samenvoeging en stijgt van # 593
naar # 382.
- De categorieën schoonmaakmiddelen, cosmetica, deodorant, shampoo en mondverzorging hebben het zwaar en de merken in deze categorieën dalen dan ook in merksterkte.
- Opvallend genoeg dalen ook de categorieën diepvriesvoeding en voeding in blik en glas. Blijkbaar zet de behoefte aan gezonde voeding door, ondanks de
kleinere beurs van veel consumenten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in