Overslaan en naar de inhoud gaan

Gemiddeld bereik dagbladen en tijdschriften daalt 3 procent

Dagbladen dalen gemiddeld 2 procent in bereik, publiekstijdschriften 3 procent.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde bereikscijfers in de NOM Print Monitor 2013-II/2014-I. Deze publicatie gaat over de periode juli 2013 t/m juni 2014

Het gemiddeld bereik over de totale groep dagbladen en publiekstijdschriften laat een daling zien van 3% ten opzichte van de vorige publicatie.

Een vergelijking met de ontwikkelingen van de HOI-oplagegegevens van dezelfde groep bladen laat dezelfde trend zien, hoewel de oplage in dezelfde periode wat sterker is gedaald dan het bereik.

Digitaal lezen
NOM meldt verder dat de meeste mensen digitale dagbladen nog steeds op de computer/laptop lezen. In 2013/2014 was dat 36% van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder. Computer/laptop wordt gevolgd door tablet met 22,5%. Op smartphone worden dagbladen door 20,8% gelezen.

Bij publiekstijdschriften lezen 12,1% van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder leest een tijdschrift wel eens op computer/laptop, 8,4% op tablet en 4,6% op een smartphone.

Nieuwe strategie
Omdat de penetratie van digitaal lezen steeds substantiëler wordt, heeft NOM een nieuwe strategie voor de toekomst ontwikkeld. Hierin wordt het bereik van papieren edities gecombineerd met dat van het digitaal lezen om zo het bereik van het totale mediamerk te verkrijgen. Deze nieuwe strategie van NOM wordt in het najaar van 2014 toegelicht.

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in