Overslaan en naar de inhoud gaan

Geld verdienen via Web 2.0

Om Web 2.0 voor je te laten werken, moet je het respect van gebruikers verdienen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat Web 2.0 een krachtig fenomeen is, hebben sommige bedrijven al met schade en schande geleerd. Vorig jaar bijvoorbeeld schreef de marketingdirecteur van Tesco’s Amerikaanse operaties in zijn blog dat de uitrol van Fresh & Easy-winkels vertraging zou oplopen. Het leidde tot massale verkoop van Tesco-aandelen op de Londense beurs, en het bedrijf verloor tijdelijk 900 miljoen pond aan beurswaarde.

related partner content for mobile comes here

Dit soort anekdotes zijn de reden dat nog steeds veel bedrijven niet aan de sociale media willen. Men is bang de controle te verliezen en in een achtbaan van gebeurtenissen te belanden. Ten onrechte, zegt Lazar Dzamic, directeur digitale planning van Kitcatt Nohr Alexander Shaw. Al is het alleen maar omdat sociale media een blijvertje zijn. ‘Markten zijn conversaties geworden’, zegt Dzamic. Waarbij we natuurlijk niet moeten vergeten dat het rechtstreekse contact tussen bedrijf en klant nog steeds de belangrijkste conversatie is.

Kunnen bedrijven inkomsten genereren uit het social-networkinginstrument? Zeker, maar het is lastig en niet voor iedereen weggelegd. Dzamic vertelt het verhaal van een Brits reisbureau, gespecialiseerd in reizen voor studenten (die veel online zijn). Het reisbureau zette drie medewerkers in om online te ‘socialiseren’ met prospects. Daarbij werd volledig open kaart gespeeld: de medewerkers registreerden zich onder hun echte naam, maakten duidelijk wat zij deden en voor welk bedrijf zij werkten, mengden zich als privépersonen in gesprekken zonder ook maar één keer te proberen om de producten van hun bedrijf te promoten.

Na verloop van tijd kregen zij hierdoor (en door hun inhoudelijke deskundigheid) het vertrouwen en respect van de gebruikers. Die vragen gingen stellen als: wat zou jouw bedrijf hiervoor rekenen? Of: kun jij onder deze prijs gaan zitten? Het bedrijfsbureau haalt nu een ‘stevige, zevencijferige omzet’ uit deze activiteit. Belangrijkste les: vertrouwen komt eerst, daarna pas verkoop.

Bron: Admap

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in