Overslaan en naar de inhoud gaan

Gefragmenteerde klantinformatie grootste struikelblok voor marketing

Hoewel klantinteractie steeds meer digitaliseert, is er vaak nog sprake van ‘datasilo’s’ en is dynamische data niet realtime…
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Dat blijkt uit marktonderzoek van data-driven marketingbureau . Het gaat om onderzoek onder bedrijven met meer dan 100 duizend relaties. 32% van de deelnemers onderhoudt contact met meer dan 1 miljoen klanten.

related partner content for mobile comes here

Meer dan de helft (53%) van de ondervraagde bedrijven ziet het uitbouwen en vasthouden van klanten als grootste marketinguitdaging, gevolgd door het werven van nieuwe klanten (49 procent). De integratie van on- en offline data en het personaliseren van outbound marketing staan een stuk lager op de prioriteitenlijst (23%).

Externe communicatiekanalen zijn bij veel bedrijven niet geïntegreerd. Eén op de drie Nederalndse bedrijven heeft het e-mailsysteem gekoppeld aan één ander outbound kanaal (zoals direct mail, telemarketing of sms) en 26% aan twee andere kanalen, terwijl 21% in het geheel niet geïntegreerd kan werken.

Erik van Stiphout, managing partner bij 2bMore, is deze fragementatie een struikelblok als het gaat omhet behouden van bestaande en werven van nieuwe klanten. &;Bedrijven die waarde creëren uit data doen twee dingen heel goed: hun data is centraal beschikbaar èn ze kunnen deze inzetten via gepersonaliseerde communicatiekanalen.&;

Het niet centraal beschikbaar zijn van gegevens leidt tot zogeheten ‘datasilo’s’. Hierdoor zijn bedrijven niet in staat om datadriven één-op-één-marketing handen en voeten te geven. Aan de beschikbaarheid van data ligt het niet. Negen op de tien bedrijven (89%) verzamelt persoonsgegevens en acht op de tien (79%) bewaart gegevens van transacties, contracten en abonnementen. Ook vragen aan de helpdesk (66%), webstatistieken (64%) en nieuwsbriefstatistieken (60%) worden bijgehouden.

Een meerderheid (79%) vreest door de achtertand op het gebied van datadriven marketing de aansluiting met de klant te verliezen. &;Het wordt steeds lastiger om klanten te binden en prospects tot verkoop te bewegen,&; zegt Van Stiphout. &;Bedrijven willen met scherp schieten, maar in de praktijk komt het vaak neer op een schot hagel.&;

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in