Overslaan en naar de inhoud gaan

Gebruikers zoekmachines zijn zeer tevreden

95 procent van de internetbezoekers vindt wat hij zoekt via de verschillende zoekmachines. Ergernissen zijn er ook, zoals verwijzingen naar…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit de Nationale Search Engine Monitor, een gezamenlijk onderzoek van Checkit en Internetonderzoekbureau R&M interactive dat twee maal per jaar wordt gehouden. Voor dat onderzoek werden 1.480 internetgebruikers ondervraagd over hun zoekgedrag. De ondervraagde steekproef vormt een representatieve afspiegeling van Nederlandse internetgebruikers.

related partner content for mobile comes here

Google steekt qua geleverde prestatie boven het gemiddelde uit. Zij laat zien dat maar liefst 97 procent van de internetgebruikers die via Google zoekt, meestal vindt wat hij zoekt. De resultaten van Ilse vertonen een stijgende lijn, op dit moment geeft 92 procent van het zoekende publiek aan, bij Ilse meestal te vinden wat hij of zij zoekt. Ter vergelijking: in mei 2002 toonde Ilse een score van 84 procent. MSN laat momenteel een score zien van 84 procent.

Opvallend is dat de zoekende internetter naarmate hij ouder wordt, het moeilijker vindt om via zoekmachines de juiste informatie te vinden. Tot een leeftijd van 35 jaar kan de gemiddelde internetter goed uit de voeten met het gebruik van een zoekmachine. Voor gebruikers tussen de 35 en de 50 jaar wordt dit al wat moeilijker; personen van 50 jaar of ouder hebben het meeste moeite met het vinden van de gewenste informatie.

Er zijn echter ook ergernissen bij het zoekende internetpubliek. Slechts 26 procent van alle zoekmachinebezoekers zegt zich helemaal nooit te irriteren aan de bezochte zoekmachines. Waar bestaan deze ergernissen dan uit? 43 procent van de gebruikers van zoekmachines stoort zich wel eens aan “dode links”. Ook het krijgen van “niet relevante zoekresultaten” vindt 29 procent van het ondervraagde publiek enigszins vervelend. Als een link naar dezelfde website vaker als 1 keer wordt genoemd, wordt dit maar op prijs gesteld door 68 procent van de bezoekers van zoekmachines; 32 procent stoort zich eraan. Het tonen van “teveel resultaten” wordt door 13 procent van de zoekende internetter als ergernis ervaren.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in