Overslaan en naar de inhoud gaan

Facebook onttroont Google als grootste verwijzer van online bezoek

Het sociale netwerk levert bijna 40% van alle bezoekers van online mediamerken.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de titantenstrijd tussen Google en Facebook over wie zich de grootste mag noemen op het internet, gaat het vaak over marktaandeel. Maar de wedloop in online bereik is niet het enige strijdperk. Zeker zo belangrijk is de vraag, wie het meeste online verkeer aandraagt. Ofwel, wat werkt beter: social referrals of zoekmachine referrals.

related partner content for mobile comes here

Tot voor kort was Google onomstreden als de grootste traffic leverancier. Maar volgens data van , een leverancier die webanalytics verzorgt voor online uitgevers als Mashable, Telegraph Media Group en Business Insider, is Facebook recent Google voorbij geschoten als de belangrijkste referrer voor grote uitgevers.


Blauw - Google
Groen - Facebook

Parse.ly cto Andrew Montalenti legt tegenover uit dat verschillende factoren bijdragen aan deze verschuiving. De belangrijkste vond plaats een jaar geleden, toen Facebook besloot om banden met uitgevers aan te halen en een actievere rol in te vullen in het cureren en promoten van content.

De reden voor Facebook om zich hierop te richten, is het inzicht dat een groot deel van de interessante conversaties op het web zich afspeelt rond content die merken van online uitgevers publiceren, en dat user-generated content vaak niet boeiend genoeg is om de interesse van de Facebook gebruiker vast te houden.

Uit dit inzicht zou ook de proef zijn voortgekomen met , waarbij Facebook via een nieuwsfeed artikelen publiceert. Uitgevers die meedoen zijn BBC News, Bild, Buzzfeed, New York Times, Spiegel Online, The Atlantic en The Guardian.  Door dit soort initiatieven zijn mediabedrijven Facebook optimalisatie net zo belangrijk gaan vinden als zoekmachine optimalisatie, stelt Montalenti.

Facebook levert volgens het Parse.ly onderzoek bijna 40% van het referral verkeer en heeft alleen nog te duchten van Google. Overigens gaat het hier nadrukkelijk om referral verkeer naar media. Als het gaat om overall web traffic, dan is Google nog altijd de grootste referrer. Die positie zal het naar verwachting niet snel verliezen.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in