Overslaan en naar de inhoud gaan

Europese retailsector gebruikt nauwelijks klantgegevens

Uit onderzoek onder 150 grote Europese retailbedrijven, verricht in opdracht van Blue Martini Software, blijkt dat er nog een flinke kloof…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Van de retailers die concrete plannen hebben, denkt slechts iets meer dan de helft daarmee vóór 2005 aan de slag te gaan. Multichannel CRM is een geïntegreerde benadering van Customer Relationship Management via alle verkoopkanalen, waaronder het web en de winkel zelf.
Uit het onderzoek komt naar voren dat retailers de afgelopen decennia flink geïnvesteerd hebben in oplossingen als datawarehouse-systemen, loyalty- en clubkaartprogramma's, waarin klantinformatie en transactiegegevens worden opgeslagen, maar dat de verzamelde informatie niet altijd 'kennis' blijkt te zijn. Zo blijkt dat 63% van de onderzochte bedrijven gegevens verzamelt, maar dat slechts 30% de data analyseert om na te gaan welke klanten waardevol zijn. De populairste CRM-initiatieven waarmee data verzameld wordt, zijn loyalty- en clubkaartprogramma's (43%) en online winkelen of bestellen (53%).
De winkel is voor 94% van de retailers nog steeds het belangrijkste punt voor klantcontact. Maar slechts 27% van alle retailers is in staat via dit verkoopkanaal persoonlijk-gerichte promoties aan individuele klanten aan te bieden. Hoe vaak dit in de praktijk ook daadwerkelijk gebeurt, bleef in het onderzoek onduidelijk.

related partner content for mobile comes here

Retailbedrijven erkennen wel massaal de invloed van internet op verkopen in de winkel. 57% van de respondenten gelooft dat preshoppen - het online bekijken van producten en het zien of deze op voorraad zijn - voor een belangrijk deel bepaalt of klanten tot aankoop overgaan.
44% van de ondervraagde bedrijven meent dat de klanttevredenheid en de verkoop toenemen wanneer verkopers in de winkel kunnen beschikken over real-time informatie over individuele klanten.
"Ook in de Benelux zien we dat retailers massaal gegevens over hun klanten verzamelen, maar niet weten hoe ze daar meer omzet uit kunnen halen", aldus Theo Ruiter, Sales Manager Benelux bij Blue Martini Software. "Multichannel CRM stelt de klant centraal en levert niet alleen op korte termijn extra omzet op, maar leidt op middellange termijn ook tot kostenbesparingen."

Het onderzoek werd uitgevoerd in het voorjaar van 2002. Aan het onderzoek werkten 150 managers van grote Europese retailbedrijven mee.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in