Eindelijk een eigen club voor account- en strategietalent
Dinsdag 12 juni was de tweede bijeenkomst van RAUW*. Euro RSCG Nederland was de host van deze avond met als thema ‘de review’. RAUW*’s Reinier Steures doet verslag.
Account- en strategietalenten kregen van csd Mariska Kloezen en creatief directeuren Darren Reynoldson & Thijs de Boer van Euro RSCG de ins en outs hoe zij zich staande kunnen houden in een creatieve review. Net als bij de eerste bijeenkomst in maart bij Lemz, had de avond als doel jong reclametalent te laten sparren met reclamehelden en te leren van elkaar. Hiermee wil RAUW* het gemis aan opleidingsmomenten in de bureauwereld opvullen. De overweldigende opkomst, 135 aanmeldingen tegenover slechts 45 plekken, zijn het bewijs dat starters in de reclamesector grote behoefte hebben hieraan.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuDe bijeenkomst was een groot succes. Bij Euro RSCG Nederland werd in een intieme sfeer onder het genot van pizza en bier een echte review gehouden. Een briefing van het Metropool Orkest (een klant van Euro RSCG Nederland), stond hierbij centraal. De deelnemers hadden van tevoren de briefing ontvangen en konden hierdoor, in hun rol als account of strateeg, vrij op de creatieve concepten schieten. Darren, Thijs en Mariska namen vervolgens elke vraag onder de loep en lieten daarmee zien welke rol iedereen heeft in zo’n review en wat de do’s en don’ts zijn. In 1,5 uur tijd zijn er ontzettend veel nuttige tips voorbij gekomen.
Zo benadrukte Mariska dat ook voor een review de voorbereiding cruciaal is. Lees daarom altijd vooraf de briefing goed door, weet wat je klant wil en weet wat de concurrentie doet. Met een dergelijke goede voorbereiding verdien je namelijk echt je plek in de review. Thijs onderstreepte dat tijdens een review het enthousiasme van een creatief positief moet worden benaderd: daag hem of haar uit en wees op het juiste moment kritisch. En, niet onbelangrijk: wanneer iemand bijvoorbeeld stelt dat een idee al eerder is uitgevoerd, dan wordt bewijs hiervoor direct verwacht. Daarnaast is tijdens een review participatie een vereiste, maar let hierbij wel op dat het cruciaal is hoe iedereen zijn mening formuleert. Want zoals Darren aanstipte: ‘Creatives have fragile ego’s - they are made of glass, so be careful what you say. But if you don’t say anything, your’re dead to us creatives!’
Na afloop van de uitgebreide review zette Darren nog alle tips & tricks op een rij zodat iedereen de volgende ochtend verrijkt achter zijn bureau zou zitten. Hierna werd de bijeenkomst afgesloten met een borrel waar iedereen alle persoonlijke (werk)ervaringen gretig met elkaar deelde. Na de succesvolle sessies bij Lemz en nu Euro RSCG kan met zekerheid worden gezegd dat RAUW* staat, en junior account en strategen eindelijk ook een eigen cluppie hebben!
* RAUW* is een initiatief van de jonge reclametalenten Robert Volten (TBWA\Neboko), Reinier Steures (Delight Agency), Lieske Stokkers (Selmore) en Bart van de Kooij (Kingsday).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid