Overslaan en naar de inhoud gaan

EU1 wint Van Speijk Innovatieprijs

EU1, een crowdfunding platform van kijkers en professionele film- en televisiemakers, heeft vandaag de Van Speijk Innovatieprijs gewonnen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

, een crowdfunding platform van kijkers en professionele film- en televisiemakers, heeft vandaag de Van Speijk Innovatieprijs gewonnen.

related partner content for mobile comes here

Van Speijk is een prijs voor innovaties in communicatie. EU1 moest het in de finale opnemen tegen , en de congres-matching .

EU1, The Makers Republic, is een Europees platform waar makers hun werk - films, series, documentaires, etc - kunnen laten zien. Bijvoorbeeld films die alleen op een festival worden gedraaid, maar daarna niet meer verspreid worden. En dat zijn er veel.

Maar EU1 is vooral een plek waar ze door middel van een pitch samen met Nederland een film- of televisieproject gemaakt kunnen krijgen.

Kijkers kunnen daarbij helpen. Dit doen ze door pitches te liken, erover te praten en/of financieel te ondersteunen. Dat heet hier ‘pledgen’. Pledgen houdt in dat iemand toezegt een bepaald bedrag te storten om de film of aflevering te helpen maken.

Onder andere Waldemar Torenstra en Ruben Nicolai behoren tot de initiatiefnemers van EU1. Reden voor de start van EU1 was simpele frustratie - zoals zo vaak bij een innovatie: de makers kregen hun concepten er niet door bij de netcoordinator. Dus gingen ze het zelf doen.

Inmiddels bestaat het platform 3 maanden, hebben 700.000 kijkers zich aangemeld en zijn er 5 projecten gerealiseerd.

De projecten van de makers zullen niet alleen online te bekijken zijn, maar tevens via EU1 partners UPC, Ziggo en Pathe.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

EU1 lijkt op eerdere crowdfundinginitiatieven als Sellaband of 1%Club, maar verschilt in die zin dat de financiele injectie niet perse van het publiek hoeft te komen. EU1 gaat ook op zoek naar relevante geldschieters, bijvoorbeeld een merk, als een bepaald project daar om vraagt. Het is voor EU1 veel belangrijker dat het publiek een levendige community vormt rondom de projecten.

Alle rechten blijven bij de maker, en iedereen – cast en crew – die aan een project op EU1 meewerkt, profiteert mee van elke euro die wordt verdiend met hun project. Het platform is daartoe een overeenkomst aangegaan met een aantal CBO's (Collectieve Beheer Organisaties)

Wat is dan het businessmodel: Er wordt een vergoeding van 15% gevraagd van het geld dat een maker via EU1 verdient. Dat geld wordt terug gestopt in EU1, om het platform gezond te houden en te kunnen innoveren.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in