E-mailmarketing werkt nog steeds


E-mailmarketing wordt nog steeds veel ingezet, ondanks de klappen die het moet incasseren van spammers, en de moeilijkheden die e-mailfilters daardoor geven. In de Verenigde Staten gebruikte 71 procent van alle internetadverteerders e-mailmarketing in 2004, aldus de heer Hallerman, onderzoeker bij Emarketer: ‘Dat is nog altijd slechts zes procentpunten lager dan het aantal respondenten dat gebruik maakt van betaalde zoekresultaten – momenteel het meest favoriete interactieve marketinginstrument - en 12 procent van de adverteerders is van plan om nieuwe e-mailcampagnes te starten in 2005.’
E-mail is niet alleen populair bij marketeers, uit onderzoek van Quris blijkt dat 45 procent van de ondernemingen in de VS het instrument ook goed kan gebruiken om in contact te blijven met hun klant. Hallerman: ‘E-mailmarketing is effectief, het werkt nog steeds. Bovendien wordt de doelgroep steeds beter bereikt. Volgens onderzoek van DoubleClick bijvoorbeeld komt tegenwoordig 90,6 procent van alle e-mail gewoon aan op de plaats van bestemming, ondanks lastige filters. Twee jaar geleden was dat nog 86,4 procent.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet succes van e-mail is te danken aan twee waarden: ten eerste het gemak waarmee je directe respons creëert, ten tweede de mogelijkheid om te werken aan een band met je klant. Klantretentie is de belangrijkste drijfveer voor e-mailmarketeers, 63 procent geeft dit op als belangrijkste doelstelling, daarnaast speelt acquisitie een belangrijke rol. Maar liefst 62 procent geeft dit op als belangrijkste doelstelling.
De groei van het e-mailvolume ligt volgens Hallerman in de VS dit jaar op 14,3 procent. ‘De komende jaren zal dit afzwakken, maar e-mail zal nooit verdwijnen. Een groot volume, vooral van commerciële e-mail, kan een probleem opleveren, namelijk dat de consument door het grote aanbod z’n mail niet meer leest, zelfs geen permission based e-mail. Dat betekent dat je nog beter je doelgroep moet vaststellen en nog betere content moet leveren. De vraag die je volgens hem als e-mailmarketeer dus moet stellen, is niet ‘werkt e-mailmarketing als kanaal nog’, maar ‘werkt mijn e-mailmarketingprogramma nog?’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid