Overslaan en naar de inhoud gaan

DVR`s hebben geen nadelige invloed op shopgedrag

Bij televisieprogramma’s die via de digitale videorecorder bekeken worden, kun je makkelijk de reclame overslaan. Maar is dat ook een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Slechts een klein percentage commercials wordt doorgespoeld door de DVR-kijkers die meededen aan een omvangrijk onderzoek van de Chicago Booth School of Business, in samenwerking met Universiteit Tilburg en Duke University.

related partner content for mobile comes here

‘In tegenstelling tot eerdere onderzoeken die wel een nadelige invloed lieten zien, vormen DVR’s dus geen bedreiging voor televisie-adverteerders’, aldus de onderzoekers.

Het onderzoek, waaraan ook adverteerders meededen, werd gepresenteerd in het decembernummer van het Amerikaanse Journal of Marketing Research. De onderzoekers gaven een groot aantal huishoudens een TiVo, een populair Amerikaans merk DVR, en een abonnement om van de digitale dienst gebruik te maken. TiVo verzamelde en verstrekte vervolgens de gebruiksdata. Deze data werden weer tegen het shopgedrag van de onderzochte huishoudens gehouden, in verschillende productcategorieën. Daarbij werd gekeken naar het shopgedrag een jaar voor de komst van de TiVo tot en met twee jaar na de komst van de DVR.

De onderzoekers hielden daarbij rekening met het feit dat de nieuwe gebruikers eerst moesten wennen aan de nieuwe technologie. Maar toch vond men dat het shopgedrag in al die jaren niet significant veranderde. Daarbij zag men ook geen effect op de verkopen van recent gelanceerde merken, waarbij meestal veel TV wordt ingezet.

Klein deel opgenomen shows wordt bekeken

Hoe zou dit komen? Een uitleg kan zijn dat de huishoudens niet alle programma’s bekijken die worden opgenomen. De onderzoekers vonden dat slechts 5 procent van de opgenomen shows daadwerkelijk wordt bekeken. Dus mensen kunnen dan wel veel commercials skippen, maar omdat ze zo weinig terugzien betekent dit maar een kleine reductie wat betreft ‘ad exposure’. In ieder geval te klein om een verandering te bewerkstelligen in het shopgedrag.

Daarbij: mensen die een programma in de uitgezonden tijd bekijken, zien ook niet alle commercials. Men loop vaak weg, of zapt. Bovendien heeft iemand die een opgenomen programma bekijkt, vaak ook meer tijd dan iemand die een programma op de uitgezonden tijd bekijkt. En zal men dus minder snel doorspoelen.

Je zou ook kunnen concluderen dat televisiecommercials gewoon niet zo veel impact heben op sales. Andere factoren zijn van meer invloed.

Eerdere studies over het effect van de DVR lieten zien dat DVR-kijkers juist meer aandacht besteden aan commercials, omdat ze zo snel doorgespoeld worden. Ook als er in dat geval geen geluid bij is. De impact van snel doorgespoelde commercials is dus zeker niet gelijk aan de impact van commercials die helemaal niet gezien worden.

Bron: Journal of Marketing Research

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in