Overslaan en naar de inhoud gaan

Digital analytics vaker ingezet bij marktonderzoek

Digital analytics zijn de afgelopen jaren sterk in opkomst als vorm van dataverzameling. Toch zijn er nog veel vraagtekens. Aldus MOA, de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

MOA ondervroeg 77 bedrijfsonderzoekers naar het gebruik van digital analytics.

related partner content for mobile comes here

Steeds meer onderzoeksafdelingen van organisaties gebruiken digital analytics om inzichten te verkrijgen. En 61 procent van de respondenten zegt in de toekomst meer digital analytics uit te willen voeren dan nu.

De positieve respons ten spijt, zijn er nog veel drempels en vraagtekens. Zo is vaak onduidelijk bij welke afdeling digital analytics worden ondergebracht. Bij de helft van de organisaties pakt de onderzoeksafdeling dit zelf op. Maar ook andere afdelingen verzamelen regelmatig digital analytics. Dit zijn vooral internet/online- en marketing- & communicatieafdelingen.

Externe partij
Twee derde van de organisaties schakelt wel eens een externe partij in voor de uitvoer van digital analytics. Die partijen zijn zeer uiteenlopend en variëren van onderzoeksbureaus tot gespecialiseerde social media-experts.
Organisaties zoeken klaarblijkelijk nog naar de beste partners op dit gebied. Vooral op het gebied van betrouwbaarheid en representativiteit valt een gat. Onduidelijk is welke partij hier de meeste kennis heeft: de onderzoeksafdeling zelf, een andere interne afdeling, of een externe partij.

De voornaamste obstakels voor bedrijfsonderzoekers om meer digital analytics in te zetten, zijn budget, capaciteit en vragen over de betrouwbaarheid. Een panellid zegt: ‘De bak aan data belemmert het zicht op echt interessante cijfers.’ Ook worden drempels genoemd als intern draagvlak, privacy, weinig tijd en vooral gebrek aan deskundigheid; het is moeilijk om nieuwe medewerkers te vinden met een grotere kennis van online dataverzameling.

Duidelijk is dat digital analytics het landschap van marktonderzoek kan gaan veranderen. Maar omgekeerd geldt dat ook; de twee onderzoeksvormen zijn complementair, aldus de onderzoekers.

Tijdens het jaarlijkse , 6 en 7 februari aanstaande, zal er dieper worden ingegaan op digital analytics. Tijdschrift voor Marketing is mediapartner van dit congres.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in